‘Muziek kan een uiting maken of breken, zo simpel is het’

In een vierluik over het belang van muziek in reclame sprak Gijs de Swarte met een aantal vakgenoten. Deel 1 met Daniëlle Guirguis.

‘De muziek van Pete Philly & Perquisite geeft je het gevoel van de pay-off. Echt een oorwurm, letterlijk onvergetelijk’

Daniëlle Guirguis, oprichter, eigenaar en ‘Chief Smartie’ van Smarthouse Films: ‘Ik ben een enorme fan van muziek die het verhaal bekrachtigt, of zelfs vertelt. Maar je merkt dat muziek het tegenwoordig soms wat moeilijker heeft, dankzij sociale media. En eigenlijk vanwege een vrij knullige reden. Je ziet namelijk steeds vaker wel het beeld, maar je hoort niets, tenzij je het zelf aanzet. Veel mensen kijken ook zonder oortjes, dus dan vraagt de geluidsbeleving echt even een handeling extra. Het is dus extra aan de beeldmakers of het publiek het geluid gaat meepakken of niet. Wij leveren video’s ondertussen ook altijd met ondertitels aan om mensen direct bij de uiting te betrekken. En dat terwijl in mijn ogen de muziek de uiting kan maken en breken, zo simpel is het. Het is zo’n verschrikkelijk belangrijke component.’

Tegenkleuren

‘We hebben bijvoorbeeld net een Toyota-commercial gedraaid in de haven van Barcelona, Michael Mann-stijl. Beetje Heat, beetje Miami Vice, vol spanning, stoer, dreigend... als je de muziek erbij hoort. Zonder is het een auto die gewoon hard door de haven rijdt. Duidelijk een dikke laag extra die toegevoegd wordt door de muziek. Tegenkleuren vind ik ook fantastisch: ruige beelden met lieflijke muziek eronder bijvoorbeeld. Als dat goed gedaan is, is het een fantastische manier om je publiek het beeld in te trekken, want er gebeurt iets anders dan verwacht. Dat roept vragen op, en vragen vragen om aandacht.

‘Ik moet zeggen dat ik ook wel erg hou van bestaande tracks – als ze goed gekozen zijn. Dat is vaak een budgettaire kwestie; als je de Stones niet kan krijgen moet je het ook niet proberen na te maken, maar juist iets origineels componeren. Een bestaande track gebruiken heeft alleen maar impact als de lyrics of het gevoel van het liedje de boodschap die je met je film wilt overbrengen ondersteunt.

‘Neem als voorbeeld wat Eneco gedaan heeft met ‘Langs het tuinpad van mijn vader’, gezongen door Wim Sonneveld. Je ziet Nederland op z’n modernst; glazen torenflats, zonnepanelen, kinderen spelend met virtual reality, mensen op Segway’s et cetera. Terwijl de muziek een nostalgisch, trots op Nederland-gevoel genereert. Boodschap – stap over, doe mee met het nieuwe, duurzame, slimmere, schone, moderne Eneco, en dat dan verpakt in warme vertrouwdheid. De song is vrijwel het verhaal hier. Dat vind ik vreselijk goed.

‘Of, een tien jaar oude commercial voor Karwei. Je ziet een vrouw die in gedachten haar huis en haar tuin inricht, en je ziet haar gedachten ook meteen werkelijkheid worden. Heel goed uitgevoerd. Maar de muziek van Pete Philly & Perquisite geeft je pas echt het gevoel van de pay-off: Wat je ook bedenkt, geen punt bij Karwei. Echt een oorwurm, letterlijk onvergetelijk. Love it. Maar dat zei ik geloof ik al.’

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.