Happy Piano Day!

Vandaag is het de 88e dag van het jaar, de dag die sinds 2016 internationaal bekend staat als Piano Day.

Vandaag is het de 88e dag van het jaar, de dag die sinds 2016 internationaal bekend staat als Piano Day. De dag heeft onder andere tot doel een platform te creëren voor piano gerelateerde projecten en om het eeuwenoude plezier van pianospelen te blijven delen. Een goede reden voor Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company om een aantal commercials waarin pianomuziek gebruikt wordt uit te lichten.

Pianomuziek is door de jaren heen een populaire keuze onder adverteerders en makers. Dit is mede ingegeven doordat pianomuziek een breed scala aan emoties kan oproepen, van melancholie en nostalgie tot opwinding en vreugde. Daarnaast is pianomuziek tijdloos en, in tegenstelling tot veel trendy muziekgenres, blijft het relevant en zijn emotionele impact behouden, ongeacht de tijdgeest.

De volgende 4 commercials zijn mooie voorbeelden hoe pianomuziek net dat beetje extra geven aan een commercial.

KFC: Piano

Chopin’s Nocturne Eb major is een van de meest bekende piano nummers ter wereld. Het is regelmatig terug te horen in films en series, maar in 2020 hoorde we het tijdens een minder voordehandliggende situatie: een KFC reclame. KFC promoot hun “finger-lickin good” kip met slowmotion beelden van mensen die hun vingers ervan aflikken. Door dit onder klassieke muziek te zetten wordt het een grappige, memorabele commercial.

 

JET TV ad – Keep on Moving

Ook in deze commercial van het Britse benzinestation merk Jet staat de piano centraal, dit keer zowel auditief als visueel. Een pianist rijdt op zijn vleugel door het Engelse platteland terwijl hij Joe Jackson’s 80s hit ‘Stepping Out’ speelt. Het welbekende, ‘feel-good’ nummer maakt de stop bij de benzinepomp een kleine moeite.

 

John Lewis: The Boy and the Piano × Elton John

Een wereldberoemde artiest, een hit single en een mooie boodschap: het recept voor een succesvolle commercial. De kerstreclame van John Lewis gaat over het cadeau dat Elton John’s leven voorgoed veranderde: een piano. De reclame begint met Elton John die zijn eerste hit single ‘Your Song’ speelt en terugblikt naar de belangrijkste momenten van zijn carrière. Dit brengt hem terug naar hét moment waarop het allemaal begon: toen hij als klein jongetje een speciaal cadeau kreeg van zijn oma. 

John Lewis is niet het enige bedrijf dat koos voor Elton John’s hitsingle ‘Your Song’ in hun commercial. Zo was een remake te horen in een recente Ikea reclame, en heeft KFC de cover van Ellie Goulding gebruikt.

Burberry: Night Creatures

Een groep vrienden benadert een groot buitenaards wezen in de straten van Londen. Terwijl ze oog in oog komen te staan, begint het instrumentale nummer ‘Celebration’, geschreven door Guillaume Humery, te spelen. De muziek verandert het wezen van een kwaadaardig en gevaarlijk monster naar een rustig en vredig wezen dat de personen voorzichtig optilt en een mooie dans veroorzaakt. De commercial benadrukt de kracht van nieuwsgierigheid en verkenning van het onbekende.

Pianomuziek sleept mensen mee en kan de boodschap van commercials versterken. Heb jij als marketeer of creatief een commercial die dit wel kan gebruiken? Neem dan vooral contact met ons op. Voor vragen of om een sparsessie te plannen kun je contact opnemen met Maurice Paans.

Pianoday

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →