Is het einde nabij voor traditionele vragenlijsten?

In marktonderzoek zijn we allang niet meer alleen afhankelijk van vragenlijsten. Via big data, afkomstig van bijvoorbeeld social media, kunnen we inzichten verzamelen zonder dat daar een vraag aan te pas komt. Bovendien richten vragenlijsten zich vaak alleen op het bewuste gedrag van consumenten, terwijl zij hun keuzes juist vaak onbewust maken. En echt aantrekkelijk om ze in te vullen zijn ze vanwege hun lengte of interface ook niet altijd.

Dus moeten we de vragenlijst afschaffen of toch maar niet?

Natuurlijk zijn er alternatieve onderzoekstechnieken die de nodige voordelen bieden. Neurowetenschap kan bijvoorbeeld helpen om het onderbewustzijn in kaart te brengen. En social intelligence maakt ons minder afhankelijk van het geheugen van mensen. We kunnen immers hun internetgedrag aflezen zonder dat we ernaar hoeven te vragen.

Maar helaas brengt het gebruik van nieuwe technieken ook een aantal nadelen met zich mee. Want hoewel er een enorme hoeveelheid data beschikbaar is, is de herkomst ervan niet altijd duidelijk. Bovendien is technologie niet foutloos en kan big data niet achteloos aangenomen worden voor de waarheid.

Resultaten van vragenlijsten zijn transparant en worden bovendien zo ingericht dat ze zich focussen op de markt die voor jouw merk van belang is. Dus ondanks de hype zijn er nog te veel vragen rondom alternatieve onderzoeksmethodes om de vragenlijst zomaar aan de kant te zetten.

Meer weten over de voor- en nadelen van nieuwe technieken versus de klassieke vragenlijst? Lees hier het paper ‘Do we still need to ask questions?’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!