Welkom in de Metaverse

Ongeveer de helft van de volwassenen in 29 landen, met name jongere generaties, zegt bekend te zijn met wat een metaverse inhoudt.

Mensen raken steeds meer vertrouwd met de metaverse. Velen geloven dat de metaverse in de komende jaren een belangrijk effect zal hebben op ons leven op gebieden als entertainment, leren en werk.

De metaverse kan worden gezien als het internet van morgen. Niet als een aparte technologie, of een losstaande virtuele wereld. Maar als een technologisch ecosysteem dat een naadloze en permanente, verbonden ervaring biedt tussen echte en virtuele werelden. Deze ervaringen raken elk onderdeel van ons leven.

Het idee van de metaverse bestaat al sinds de jaren tachtig, en werd bedacht door sciencefictionschrijvers en uitgevonden door academici en R&D-afdelingen. De belangrijkste technologieën die op het moment worden betrokken bij het bouwen van een metaverse - virtual reality (VR) en augmented reality (AR) - zijn echter pas vrij recent zover gevorderd dat deze technologieën meer zijn dan alleen laboratoriumprototypes. Inmiddels zijn deze technologieën beschikbaar voor gebruik op de massamarkt en overwegen organisaties ze in hun productervaringen te integreren.

Dit betekent dat we op een bepaalde manier al leven in een wereld die digitaal verbonden is. Naarmate Web3.0 en de metaverse zich verder ontwikkelen, zal dit uitgroeien tot een zogeheten" hyper-realiteit" waarin virtuele en reële waarnemingen diep met elkaar verweven zijn. Interacties die op afstand met anderen zijn voelen daarin bijna net zo echt als persoonlijk samenzijn.

Dit wordt ook wel het 'spatial web' genoemd. Onze gegevens worden dan op een gedecentraliseerde manier verzameld en gebruikt. Dit is in tegenstelling tot de huidige cloud-gebaseerde platforms als Meta en Google, die onze informatie verzamelen en verspreiden wanneer we hun diensten gebruiken. Op termijn zullen technologieën als blockchain ons in staat stellen zelf eigenaar te worden van deze gegevens en ze te exploiteren.

Bij Ipsos pakken we deze creatieve kwestie aan door onderzoek te doen naar mogelijke kansen in elk onderdeel van het spatial web ecosysteem. De belangen van een organisatie worden in beschouwing genomen om zo de beste technologie en ecosysteemoplossing(en) voor jouw merk of product te ontdekken. Lees voor meer informatie onze paper: Welcome to the Metaverse: What it is now, what it will become and how you can be a part of it

Nieuwsgierig naar meer? Ons webinar - Understanding the Landscape: a 360° view of the Metaverse & Web3 is terug te kijken op YouTube

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →