Hoe 'Drumpf' van Trump een razende en absurdistische clown maakt

De staat van merknaam Trump.

Tekst: Joachim ter Haar*

Een van de meest besproken merken in de Westerse wereld de afgelopen tijd is ongetwijfeld dat van Donald Trump.

Waar hij enkele jaren geleden nog werd gezien als een wonderlijke Amerikaanse vastgoedtycoon is hij nu een van de kandidaten voor het leiderschap van het machtigste land ter wereld.

Agressief, ongenuanceerd en verdelend, maar ook zelfverzekerd en leidend passeren dagelijks de revue rondom Trump.

Onderscheidende positionering

Een zeer onderscheidende positionering die bovendien ook nog buitengewoon goed blijkt te werken bij de doelgroep: het electoraat van de Republikeinse partij, zo’n 50 procent van het stemgerechtigde publiek in de Verenigde Staten.

Hoogstzelden staat hij met een mond vol tanden, maar vorige week is het dan toch gelukt met een grap omtrent zijn merknaam. In de show Last Week Tonight with John Oliver constateerde de presentator op briljante wijze dat een van Trump’s voorvaderen, een Duitse immigrant, na aankomst in het beloofde land zijn naam heeft veranderd van Drumpf in Trump.  

(vanaf 19 minuten)

Niet geheel onlogisch. Waar Trump kort en krachtig overkomt en associeert met het bij de huidige merkwaarden passende ‘Triumph’, klinkt Drumpf als een corpulente duif die zich tegen het raam van een verlaten V&D te pletter vliegt.

Donald Drumpf, lekker allitererend associeert het zowaar met Donald Duck, een heetgebakerde charmante loser. Met de hashtag # MakeDonaldDrumpfAgain en de extensie die overal de naam van Trump in Drumpf verandert, completeert Oliver zijn succesvolle satire.  

Geen repliek

En op deze grap heeft Donald Drumpf verrassend genoeg geen repliek. De oorspronkelijke naam van zijn familie plaatst zijn merk, met nog steeds dezelfde waarden, in een ridicuul perspectief waardoor het al zijn kracht verliest.

Charlie Chaplin

Net zoals Charlie Chaplin al deed met zijn onovertroffen Great Dictator, transformeert deze simpele naamswijziging Trump tot een razende en absurdistische clown, een karikatuur van zichzelf. Er serieus op in gaan zou het alleen maar erger maken, dus houdt presidentskandidaat Drumpf zich, volkomen tegennatuurlijk, wijselijk stil.

Zijn huidige doelgroep zal er vermoedelijk niet door worden beïnvloed. Die wordt nog steeds bediend in zijn ééndimensionale anti-establishmentbehoefte.

Lachertje

De merkeigenaar zelf zal het een doorn in het oog zijn. De trotse kern van zijn merk, de naam, is niet meer onaantastbaar. Van winner naar potentiële loser, van leider naar een lachertje, dat doet pijn.

Zeker als er straks bij de  presidentsverkiezingen een nog veel bredere doelgroep moet worden aangesproken.  

Good luck: .

* Joachim ter Haar is managing partner van naamgevingsbureau Zigila 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie