It's hip to be Foursquare

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Onlangs ik nog over de zakelijke mogelijkheden die de Social-Network-Game annex LBS-platform in zich heeft. Op zich was dat inhoudelijk niets spectaculairs, iedereen met maar een greintje marketingbloed in zijn aderen ziet namelijk direct het potentieel van een dergelijk mobiel platform. Maar inmiddels heeft Foursquare zelf nu ook de eerste stappen gezet op het gebied van ‘zakelijk gebruik’ (lees: adverteren). Enter stage:

Het eerste dat opvalt als je op de link klikt … is dat het wat tegen lijkt te te vallen. Een pagina met een korte uitleg, een aantal voorbeelden van mogelijke advertenties/acties die je zou kunnen doen en een lijstje met recente aanbiedingen van andere deelnemende locaties. En een link naar een formuliertje om de een ‘speciale aanbieding’ van jouw toko op de site te plaatsen. Toch zit er meer achter dan je op het eerste oog ziet.

Speciale aanbieding
Wanneer je als bezoeker van de site op één van de ‘speciale aanbiedingen’ klikt, krijg je wat aanvullende informatie te zien over de desbetreffende gelegenheid en de aanbieding. Zo maak je als Foursquare-speler bij in Amsterdam kans op een gratis diner voor twee (wekelijks) of een gratis overnachting (eens per maand). Daarnaast vind je informatie over het aantal spelers dat de locatie heeft bezocht, wie de ‘burgemeester’ is en wat men van de locatie vindt (een soort recensies zeg maar, maar dan meer in de vorm van korte, twitteresque berichten).

Loyaliteit

Maar de echte kracht zie je pas wanneer je de mobiele versie van Foursquare gebruikt, bijvoorbeeld op je iPhone. Zodra je een deelnemende gelegenheid binnenloopt en je met je mobiel even ‘incheckt’, zie je op je toestel direct de aanbieding staan die daar op dat moment loopt. Sterker nog, de aanbieding verschijnt al wanneer je in de buurt van de gelegenheid bent. Op die manier kan je als deelnemende gelegenheid dus proberen het bezoek – en dan met name het terugkerend bezoek – te vergroten. Daarmee wordt het dus een soort . De statistieken die Foursquare kan leveren geven daarbij inzicht in wie je loyale bezoekers zijn, hoe vaak ze komen, wanneer, waar ze vandaan komen, waar ze naartoe gaan, etc.

Communicatie

De aanbiedingen die je via Foursquare doet kan je vervolgens natuurlijk prima communiceren via alle traditionele en nieuwe media die tot je beschikking staan. Dat begint op je eigen locatie met sandwichborden en raamposters, maar de online kanalen zijn in termen van exposure natuurlijk veel interessanter. Door de integratie van Foursquare met en zien de volgers van elkaar welke gelegenheden ze bezoeken en welke ‘badges’ ze scoren. Het is dus een kleine stap om als gelegenheid ook je speciale Foursquare aanbieding via die kanalen te promoten.

Business Model?
Het is duidelijk dat Foursquare een deur heeft geopend naar de lokale advertentiemarkt. Maar kan je nu echt al spreken van een businessmodel? Hebben ze daadwerkelijk ‘’ in de strijd wie als eerste een winstgevende zakelijke toepassing heeft bedacht? Zoals ze zelf al aangeven: “het is een start”. Voorlopig ligt de focus meer op de applicatie (betrouwbaarheid, schaalbaarheid) en op het aanhaken van zoveel mogelijk gebruikers. De handreiking naar de deelnemende gelegenheden is een kleine, waar ze zelf volgens mij ook nog niets aan verdienen. Maar wel één die de deur op een flinke kier heeft gezet naar de toekomst. Want alhoewel het gewoon een andere vorm van adverteren lijkt, levert een uurtje brainstormen al veel mogelijke toepassingen, uitbreidingen en op …

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie