Jongeren: weg met de fantasie!

Jongeren van 19 tot 22 jaar hebben geen boodschap aan merken die in hun marketing fantasie en verlangen verkopen. Ze worden liever geconfronteerd met waarheid en realiteit. Merken die dromen verkondigen in hun reclamecampagnes bereiken de doelgroep niet meer, zegt FutureBrand, adviesbureau dat zich richt op merkontwikkeling.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Uit het Europees jongerenonderzoek FutureBrand Roadtrip blijkt dat jongeren van 19 tot 22 jaar beschouwd moeten worden als de ‘reality generation’. Zij gaan er vanuit dat consumenten merken in hun wereld uitnodigen en niet andersom, aldus de onderzoekers. De realiteitsbewuste jongeren verwelkomen merken en reclame, maar zeggen tegelijkertijd minder respect en vertrouwen te hebben in de bedrijven die achter de merken staan.Als ‘brandlosers’ onder jongeren kwamen BP, Enron, H&M, Nestlé, Microsoft, Nike, Shell en Starbucks uit de bus. ‘Brandwinnaars’ waren Adidas, Apple, The Body Shop, Barcardi Breezer, Coca Cola, Fruit of the Loom, Google, Häagen-Dasz, Ikea, Levi’s, Mango, Sony, Unilever en Zara.

De onderzoeksresultaten betekenen dat bedrijven een nieuw model voor branding moeten ontwikkelen, concludeert FutureBrand. ‘Identificeer binnen je merk de hoeksteen van zijn of haar product, realistisch en naar waarheid. Ontwikkel een verhaal hieromheen dat als dialoog kan fungeren naar de doelgroep. Ontwikkel een brand attitude en merkbeleving waarin het verhaal weerspiegeld wordt. Merken en marketing moeten nu realiteit en diversiteit omarmen om een dialoog met de doelgroep mogelijk te maken. Hiernaast moeten marketeers een balans vinden tussen informatie en entertainment teneinde door consumenten uitgenodigd te worden in hún wereld.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie