Want lukt dat goed, dan zit het doorgaans ook wel snor met die aandelenkoers, zo leert de ervaring, stelt de Duitse adviseur Hermann Simon. Grofweg kan een onderneming voor een viertal passende prijsstrategieën kiezen.
- Een focus op waardencreatie voor de klant, waarbij prijs een ondergeschikte rol speelt; neem de Mercedes A-klasse. Een prijs onder de barrière van 30.000 DM zou makkelijk gekund hebben, ook gezien de prijs van de concurrerende VW Golf. Maar uit onderzoek bleek dat het merk Mercedes enorme meerwaarde biedt en dat een prijs van 31.000 DM de doelgroep niet zou afschrikken. Alzo geschiedde. En klanten stroomden toe.
- Een stap verder gaat de strategie waarbij de waarden voor de consument volledig als uitgangspunt voor de uiteindelijke consumentenprijs wordt genomen. Niet de kostprijs is bepalend, maar ‘wat men ervoor over zou hebben’.
- Bij een meerdimensionaal prijsbeleid kan er gescoord worden door voor verschillende onderdelen van een product of dienst afzonderlijke prijzen te berekenen. Dat biedt de mogelijkheid om op sommige onderdelen, waar klanten erg prijsgevoelig zijn, lage prijzen te berekenen en bij minder courante of opvallende onderdelen wat grotere marges te hanteren. Zoals de supermarkt concurrerend is met koffie, brood en melk (men kent hiervan de prijzen) maar zijn marges binnenhaalt met wijn, kant-en-klaar maaltijden et cetera.
- Tot slot de strategie van lage prijzen, hoge volumes. Als je op lange termijn kijkt, is het moeilijk om hiervan veel succesnummers te noemen. Veelzeggend.
<#FONT SIZE=1>bron : absatzwirtschaft, 5/2001 <#/FONT>
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!