Kobalt: bestedingen trekken dit jaar aan

De terugloop van mediabestedingen als gevolg van de recessie is beperkt. Dit concludeert Kobalt op basis van de Nielsen Media Research-gegevens over januari en februari.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De totale bruto mediabestedingen in januari en februari 2009 liggen in totaal circa 7 procent lager dan in dezelfde maanden van 2008. Het gaat hier om bestedingen in tv, radio, dag- en nieuwsbladen, tijdschriften en bioscoop. Zoals reeds verwacht door Kobalt vallen de klappen met name bij de printmedia. Bestedingen in de nieuwsbladen liggen bijna een kwart lager, bij dagbladen een tiende en ook vaktijdschriften worden minder vaak ingezet: -15 procent. Overige media als radio en bioscoop moeten het doen met 4 tot 10 procent lagere brutobestedingen.

Televisie lijkt een stevige basis te vormen voor reclamecampagnes en is tot op heden, met 1,3 procent stijging van de bruto mediabestedingen, bijzonder recessieproof. Bij out-of-home is een opmerkelijke groei te constateren van 9 procent. Een mogelijke verklaring voor de stijging is dat het hier om brutocijfers gaat. Veel goede doelen maken momenteel gebruik van out-of-home media.

Kobalt voorspelde in november 2008 een teruggang van 4 à 5 procent op bruto niveau. In februari is deze voorspelling naar boven bijgesteld tot 6 à 7 procent, mede op basis van de laatste cijfers van het CPB.

Traditiegetrouw blijven de bestedingen in de eerste twee maanden van het jaar achter op de rest van het jaar. Joost de Kok, directeur Inkoop bij Kobalt, verwacht dat de bestedingen in de loop van 2009 weer gaan aantrekken. ‘Meer daling komt er hoogstwaarschijnlijk niet, de bodem is bereikt en de eerste lichtpuntjes zijn al zichtbaar, zoals de stijging van de effectenbeurzen wereldwijd, de merkbare effecten van overheidmaatregelen, de verbeterde positie van banken en aantrekkende huizenverkopen in VS.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie