Je kans op een Effie vergroten? Kom dan naar de Effie Campus op 24 mei

Met een goed verhaal kom je ver maar win je niet.

De Effie's zijn wereldwijd de meest prestigieuze vakprijzen voor de marketing- en reclamebranche. Uitsluitend cases die aantonen dat de marketing- of communicatiestrategie een belangrijke of doorslaggevende rol heeft gespeeld bij het behalen van een buitengewoon resultaat, maken kans op een Effie Award. Patritia Pahladsingh, Managing Director TBWA\NEBOKO en voorzitter van de Effie Campus-stuurgroep, over de meest felbegeerde awards van het vak

Hoe win je een Effie Award?

Doordat de Effie Award de meest felbegeerde award van het vak is, is het winnen ervan niet heel gemakkelijk. Met een goed verhaal kom je ver maar win je niet. En zonder keiharde verifieerbare cijfers kom je nergens. Het is dan ook niet voor niets dat veel bureaus en adverteerders massaal deelnemen aan de Effie Campus op dinsdag 24 mei gaan en zelfs ervaren schrijvers en coaches inhuren om een steengoede case te schrijven. Soms zijn het namelijk de ‘details’ die maken dat de ene case goud wint en een andere brons.

Drie inspirerende Effie-winnaars

Wat die details precies zijn, wordt tijdens de Effie Campus door eerdere prijswinnaars, Effie-coaches en juryleden persoonlijk toegelicht. In aanloop naar het event spraken wij met Patritia Pahladsingh, Managing Director TBWA\NEBOKO en voorzitter van de Effie Campus-stuurgroep. We vroegen haar welke drie Effie-winnaars in haar optiek een voorbeeld zijn van effectieve marketing en communicatie.

1. Zeeman

Gedragscampagne kort - Effie awards 2021 -Goud

De ‘lucht-campagne van Zeeman was een prachtige, stijlvolle campagne, culminerend in een indrukwekkend resultaat. Niet alleen waren de 150.000 flesjes in no time uitverkocht (en belandden ze daarna deels op Marktplaats voor een veel hogere prijs), ook de omzet van Zeeman schoot omhoog: + 9% over geheel 2020 (like for like), terwijl de markt 21,3% daalde. In de actieweken was de omzetstijging 45,1%, maar ook in de weken na de Lucht-campagne bleef de omzet 32% hoger: vóór de campagne was de gemiddelde weekomzet 5 miljoen (week 1-34), na de campagne was dit 6,6 miljoen (week 35-52).

Fantastische cijfers voor een jaloersmakende campagne, 100% in lijn met het merkverhaal. De resultaten zijn onomstotelijk toe te wijzen aan deze merkactivatie. Dit is geen trucje, dit is consistentie ten top. Zeeman heeft de eigen benchmark verslagen, en niet zo’n beetje ook. Het is een briljante campagne waarin het product ten dienste van het communicatiedoel is ontwikkeld, mind you: alles bij elkaar voor slechts 443.000 euro (inclusief paid media). Ook is dit dus een bewijs dat goede kwaliteit niet duur hoeft te zijn. En dat de Lucht goud kan kleuren!

https://effie.nl/cases/zeeman-lucht

2. Staatsloterij

Gedrag lang - Effie awards 2021 -Zilver

Staatsloterij nam in 2018 de gok om de communicatiestrategie voor dé campagne van het jaar compleet te disrupten. De jarenlange aankooptrigger – de hoofdprijs – staat de hoofdrol af aan universele decemberemoties, verpersoonlijkt in een diertje. De emotionele invulling vanuit de nieuwe platformgedachte vertolkt het op dat moment heersende oudejaarssentiment. De lieve diertjes van de Staatsloterij veroveren de harten van de Nederlanders. De campagne blies door de optimale mix van consistentie én vernieuwing de Oudejaarstrekking nieuw leven in, waardoor de Staatsloterij structureel aan haar merk/brand behavior/business verder kon bouwen. Resulterend in een ieder jaar groeiende omzet in een gestagneerde loterijmarkt.

https://effie.nl/cases/hoe-de-staatsloterij-oudejaarstrekking-weer-een-knallende-jaarafsluiter-werd

3. De Kika-Berentribune

Gedragscampagne kort 2018- Effie awards 2021 -Brons

KiKa heeft van een probleem een kans gemaakt en een negatief uitgangspunt omgezet in een positief resultaat. Het was geen breed opgezette communicatiecampagne, met een sterk inzicht en een loepzuivere strategie. En als fondsenwervingscampagne was de actie ook niet heel sterk (want er is weinig gedaan om structureel geefgedrag te stimuleren). Wat het wel was: een waanzinnig slimme activatie waarin stakeholders effectief bij elkaar zijn gebracht, waarin drie keer meer geld is opgehaald (ruim 3 ton) dan de MSD-sponsoring normaal gesproken oplevert, en waarin een onvoorstelbare hoeveelheid mediaspin-off is gegenereerd.

De maatschappelijke impact was fenomenaal, de durf die KiKa en MSD toonden door het MSD-sponsorbudget vol in een risicovolle actie te investeren, is beloond door de enorme aandacht die werd gegenereerd. In de categorie Maatschappelijke Impact is deze berenactie dan ook terecht geëerd met een bronzen Effie. Voor een echte gedragscase valt er wel iets op af te dingen: los van het feit dat de campagne een beetje voelt als een lucky shot (waar overigens niks mis mee is), is het niet duidelijk of er van gedragsbeïnvloeding sprake was, ook niet op de korte termijn. De 19.000 beren gingen als warme broodjes over de toonbank, logisch. Maar de hele activatie gaat minder over kinderen met kanker dan over lege voetbalstadions in coronatijd, terwijl één van de doelen toch ook was een zo groot mogelijke publiciteit voor KiKa te realiseren. Of dat gelukt is blijft ongewis.

1+1 gratis

Wil je dit jaar ook kans maken op een Effie Award? Dan doe je er verstandig aan om de Effie Campus te bezoeken. Kom ook of tip je (junior) collega’s om naar dé jaarlijkse kick-off van het Effie-seizoen te komen. Kaartjes zijn nog beschikbaar en kosten maar 49 euro, of nog minder als je met meer collega’s komt. Leden van VIA en bvA kunnen zelfs gebruikmaken van de actie 1 + 1 gratis. Iedereen moet immers van deze kans kunnen profiteren.