#lekkersociaal 14: Over privé foto’s, de Duitse wet en 140 tekens

Creative content agency Blauw Gras praat je bij! Deze week over het gevecht tegen gevoelige content, een mysterieuze raket en meer.

Duitsers duwen door in strijd tegen illegale content

Enige tijd geleden () hadden we het al even over de Duitse strijd tegen haatzaaien via sociale media. Dat verhaal krijgt nu een vervolg. Spraken we eerder over een minister die een wetsvoorstel ingediend had om netwerken die niet tijdig illegale content verwijderen te beboeten, nu kunnen we je vertellen dat het dit voorstel steunt. Een grote kans dus dat de wet er ook echt gaat komen. Boetes kunnen oplopen tot 50 miljoen euro voor Facebook, Twitter of Google.

Wat de Duitsers betreft, blijft deze wet niet beperkt tot hun eigen landgrenzen. Ze zijn van plan om dit ook op de Europese agenda te zetten.

Zoekt en gij zult vinden

Ja hoor, weer een update over Stories? Klopt, maar deze keer gaat het over de moeder aller stories. Snapchat krijgt namelijk iets nieuws: een voor de meer dan 1 miljoen publieke Stories. Handig, want als je in de stemming bent voor schattige puppies, hoef je niet ver meer te zoeken.

Hoe dan? ‘Machine learning’ identificeert de beelden en eventuele woorden in de Story en kent bepaalde keywords toe. Best slim. Het gaat hier wel enkel om de stories die toegevoegd zijn aan Our Story.

Niet alleen voor Snappers is deze functie leuk, ook voor merken die adverteren zou het een geschenk uit de hemel kunnen zijn. Dat je gesponsorde content kunt tonen wanneer een consument een keywords intypt is natuurlijk de droom van elke marketeer. Maar goed, dat is voor later. Want deze mogelijkheid is er nu nog niet. Op dit moment wordt deze functie uitgerold in de VS, de rest van de wereld zal snel volgen. 

Je gevoel in 140 tekens

Precies zeggen wat je bedoelt in 140 tekens is moeilijk. Daarom is Twitter altijd al een struggle geweest. Rare afkortingen, woorden weglaten, je probeerde van alles. Maar het heeft natuurlijk ook wel weer charme om zo ontzettend to the point te moeten komen. Twitter worstelt nu al een jaar met dit dilemma en zet daar prima stappen in. Al enige tijd worden mediabijlagen niet meer meegeteld. En nu gaan ze ook de van de persoon naar wie je tweet niet meer meetellen. Sterker, die zullen niet meer in de tweet zichtbaar zijn, maar erboven.

Vanaf nu heb je dus weer wat extra ruimte aom je gevoelens uit te storten bij .

Privé moet privé blijven

We hebben allemaal mee gekregen wat La Paay overkwam begin dit jaar. Not cool als je uitgelekte privé kiekjes of filmpjes door de hele wereld gedeeld worden. Dat vindt ook en daarom werken ze aan tools die het delen (via Messenger, Facebook of Instagram) van dit soort content zou moeten voorkomen.

Het werkt als volgt: als je content tegenkomt waarvan je vermoedt dat de oorspronkelijke eigenaar dit helemaal niet wil delen, geef je dat aan bij Facebook (via de report knop). Vervolgens wordt deze content beoordeeld en offline gehaald. Fotoherkenningssoftware moet er vervolgens voor zorgen dat het beeld niet meer gedeeld kan worden.

Facebook is stepping up her game om de online community leuk te houden en laat zien dat behalve door deze te stelen van Snapchat, ze ook zelf met goede functionaliteiten kan komen. Hoera.

Raketjes

Heb jij ‘m? ? Als je geen idee hebt waar we het nu over hebben, ben je niet de enige. Facebook heeft de raket slechts uitgerold naar een select groepje gebruikers. Ja je leest het goed, er is een raket. Dit icoontje verscheen afgelopen week bij mensen in de mobiele app en eigenlijk had niemand enig idee wat het was. Er was niets aangekondigd, out of the blue was ie er. De raket is eigenlijk een soort discover functie en laat je content zien waarvan Facebook denkt dat het relevant voor je is. Welke video’s of Stories je daadwerkelijk te zien krijgt, is waarschijnlijke gebaseerd op je like-gedrag. We zeggen 'waarschijnlijk', want het Facebook algoritme is natuurlijk top secret.  

Wij hopen de raket snel te mogen verwelkomen!

 

 

Dit was weer de van deze week, deze mag je zeker wél delen!

Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie