Less is more: minder boodschappen maken betere commercial

In die beschränkung zeigt sich erst der meister.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is een blogpost van Marieke van Echtelt, researchdirector bij Ster

Hoe verleidelijk is het om in een radio- of een tv-commercial álles te vertellen wat er over je product te melden is? Want: je doelgroep moet toch weten dat je product mooi is. En heel handig in gebruik en voor de hele familie, verkrijgbaar in drie formaten en in de kleuren blauw, zwart, wit en grijs  en nu tijdelijk voordeling geprijsd en met een gratis sleutelhanger en… Als je dit allemaal in een voice-over stopt, dan is één ding zeker: mensen haken af. Maar hoeveel boodschappen ‘mag’ je dan wel communiceren? Het maakt uit of het om een tv- of een radiocommercial gaat.

7 boodschappen in 1 radiocommercial?!
Om ervoor te zorgen dat je doelgroep je boodschap begrijpt - niet onbelangrijk als je investeert in een radio- of tv-campagne - is het zaak om het aantal boodschappen in je commercial te beperken.

Uit onderzoek van Ster blijkt dat maximaal twee boodschappen in een radiocommercial zorgen voor de beste boodschapoverdracht. Radiocommercials met maximaal twee boodschappen trekken bovendien meer aandacht, zijn leuker om naar te luisteren en worden langer onthouden dan commercials met drie boodschappen of meer. In de 235 geanalyseerde radiocommercials werden 1 tot 7(!) boodschappen gecommuniceerd. Om te zorgen voor een goede overdracht van je verhaal, moet je dit aantal boodschappen echt beperken.

Hoeveel mag ik roepen in 1 tv-commercial?
Ook om je boodschap in een tv-commercial het beste naar voren te brengen, is het zaak om het aantal boodschappen te beperken. Uit het onderzoek ‘Kijk op tv-commercials’ van Ster blijkt dat voor een tv-commercial geldt dat maximaal drie boodschappen de meest optimale boodschapoverdracht laat zien.

Kortom, wil je dat je doelgroep je boodschap begrijpt, beperk dan het aantal boodschappen in je commercial: maximaal twee boodschappen in een radiocommercial en maximaal drie boodschappen in een tv-commercial. Meer boodschappen in een commercial zorgt er bovendien voor dat mensen de commercial vervelender vinden.

Meer weten over de onderzoeken?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie