Marketing voor jonge gezinnen

Jonge gezinnen, dat wil zeggen stellen die net hun eerste kind hebben gekregen, laten een vrij specifiek gedrags- en consumptiepatroon zien. Marketeers moeten ze niet over één kam scheren met ‘gezinnen’ in het algemeen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Aan de ene kant worden ze gedreven door tijdgebrek, aan de andere kant door bezorgdheid om de gezondheid van hun kind. Dus kant-en-klaar is populair, maar biologisch ook. In restaurants gaan ze juist minder uitgeven.

Europa telt ongeveer 15,6 miljoen gezinnen met één kind jonger dan 2 jaar. Marktonderzoeksbureau Datamonitor publiceerde vorige week het rapport Young Families waarin de kenmerken en het consumptiepatroon van deze gezinnen in kaart worden gebracht. Omdat het vaak tweeverdieners zijn is er weinig tijd om boodschappen te doen. Sommigen gaan over tot één grote shopping trip per week, anderen maken vaker gebruik van internet en thuisbezorgdiensten, maar ook wordt soms vaker naar de buurtwinkel gegaan.

Als ze gaan winkelen moet het kind vaak mee. Geïnterviewden lieten weten dat de meeste retailers daar weinig rekening mee houden. De ruimte tussen de kassa’s is te krap, de winkelwagens zijn vaak vuil of kapot, de maat van de kinderzitjes in de wagentjes deugt niet en er zijn te weinig crèche-faciliteiten. Behalve weinig tijd om boodschappen te doen is er ook weinig tijd om te koken. Gezinnen met lagere inkomens kopen relatief veel diepvriesmaaltijden, de hogere inkomensgroep neemt nogal eens kant-en-klaar.Een ander aspect is een toenemende interesse in gezondheid. Juist ouders met een eerste kind zijn onzeker en extra bezorgd. Ze zijn dus meer geïnteresseerd in gezonde voeding - ze geven 11 procent meer uit aan biologische voeding dan voor ze hun kind hadden.In restaurants en café’s daalt de besteding van deze groep met zo’n 26 procent.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie