'Online praten over tv leidt tot meer kijken'

Sociale media zorgen ervoor dat er meer televisie wordt gekeken, zo concludeert Initiative uit internationaal onderzoek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook concludeert het media-adviesbureau dat de Nederlandse kijker (nu nog) veel minder vaak online over televisieprogramma’s praat dan de kijkers in het buitenland. In Nederland praat meer dan driekwart van alle tv-kijkers wel eens over een programma. 30 Procent doet dat (ook) online, maar nog niet heel frequent; slechts 11 procent doet dat tenminste één keer per week.

Van de groep Nederlanders die wel eens online over programma’s praten, geeft een derde aan daardoor meer tv te zijn gaan kijken. Maar in het buitenland liggen die percentages aanzienlijk hoger. China spant de kroon: 83 procent praat daar online over televisie. Van de westerse landen is Amerika koploper; bijna de helft van de tv-kijkers deelt daar online zijn mening over programma’s en 50 procent daarvan geeft aan daardoor meer tv te zijn gaan kijken.

De grote verschillen met Nederland verklaart Initiative gedeeltelijk door culturele verschillen en de nuchtere volksaard. 'Maar naar ons idee is het ook een direct resultaat van hoe het Nederlandse tv-landschap is ingericht.'
Daar gaat binnen afzienbare tijd verandering in komen, aldus het mediabureau, met de komtst van on demand service Netflix bijvoorbeeld.

'Natuurlijk bestaan on demand diensten ook in Nederland, zoals van ‘Kijk’ (voorheen Veamer), iTunes en Pathé, maar daar wordt nog niet massaal gebruik van gemaakt. Als Netflix dit jaar in Nederland het model introduceert waarbij we voor een vast maandbedrag onbeperkt series en films kunnen kijken, kan dat wel eens de echte doorbraak van betaal-tv in Nederland betekenen en zullen ook wij via sociale media vaker kijktips gaan uitwisselen. Social buzz gaat dan een substantiële, directe invloed hebben op het kijkgedrag van de Nederlanders.'

Het onderzoek werd uitgevoerd binnen het Initiative Connections Panel. Dit is een database van 230.000 mensen wereldwijd die inzicht verschaffen in hun mediagedrag en de waarde die zij aan verschillende media en merken toekennen. Binnen deze totale steekproef zijn meer dan 8000 web-gebruikers uit Argentinië, Australië, Canada, China, Duitsland, de VS, de UK en Nederland (n = 1003) herondervraagd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie