PCM Uitgevers maakt weer winst

Uitgever PCM heeft vorig jaar weer winst gemaakt. Het bedrijf behaalde een nettoresultaat van 8,7 miljoen euro. In 2002 werd nog een verlies gemaakt van 9 miljoen euro. De omzet daalde met 6,9 procent naar 649,7 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gecorrigeerd voor acquisities en desinvesteringen is sprake van een daling van 19,4 miljoen euro (3,1 procent). Het Parool/Weekmedia en IBO plus de activiteiten van uitgever CrossPoints zijn gedesinvesteerd. Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum (BSL) is geacquireerd per 1 november 2002.

Ook in 2003 heeft de omzet sterk onder druk gestaan door het dalende advertentievolume van zowel de landelijke als de regionale dagbladen en de huis-aan-huisbladen. Naast de al langere tijd optredende daling van het advertentievolume in de sector merken en diensten, daalde met name het volume van de personeelsadvertenties sterk ten opzichte van 2002. De totale advertentieomzet dagbladen en huis-aan-huisbladen daalde, gecorrigeerd voor de verkoop van Het Parool/Weekmedia, met 44,3 miljoen (18,4 procent).
De oplageomzet van de dagbladen steeg met 2,8 procent, ondanks dalende abonnementen.

Op de boekenmarkt doet PCM het beter, met name dankzij de acquisitie van BSL. Daardoor steeg de omzet van PCM Algemene Boeken met 24,2 procent. Autonoom bedroeg de stijging ruim 3 procent. De omzet van ThiemeMeulenhoff ligt 4,8 procent boven het niveau van 2002.

Ten opzichte van 31 december 2002 nam de personeelsbezetting af met 601 fte’s (16,0 procent), waarvan een daling van 442 fte’s het gevolg is van het afstoten van bedrijfsonderdelen en de uitbesteding van het ICT-bedrijf.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie