Podcastserie Reclamemuziek van Amp.Amsterdam over de rol van de syncmanager

Wie een liedje wilt gebruiken bij beeld, kan niet om de syncmanager heen.

In de podcastserie Reclamemuziek delen insiders hun kennis en inzichten over het belang van muziek voor de identiteit van een merk.

Matchmaker

Muziek is emotie. Muziek roept herinneringen op, brengt associaties naar voren en versterkt het gevoel bij beelden. Beeld je eens een film in zonder muziek. Geen violen bij een tranentrekkende scene, geen spannende muziek in een thriller of snelle muziek bij een achtervolging. Of zonder dat perfecte liedje bij de aftiteling, die je ook emotioneel uitgeleide doet nadat de acteurs van het doek verdwenen zijn.

De syncmanager is de matchmaker tussen auteurs, componisten en merken. Hij of zij is degene die zorgt dat een liedje gebruikt mag worden in een commercial, film, serie, game of trailer. De syncmanager onderhandelt over de voorwaarden en vergoeding en zorgt er voor dat de administratie van de auteursrechten juist verloopt. Daarnaast zorgt de syncmanager er voor dat liedjes zo goed mogelijk worden geëxploiteerd.

Matchmaker tussen maker en gebruiker

In twee speciale afleveringen van podcastserie Reclamemuziek gaan Lianne Vos, Senior Sync Manager bij Universal Music Publishing Group en Karolien Mazereeuw, Head of Sync Benelux bij Sony Music Publishing, dieper in op syncs. Ze leggen uit wat er allemaal bij komt kijken voor je een bekend liedje kunt gebruiken in een serie, game, trailer, commercial of film. Lianne en Karolien vertellen hoe het perfecte liedje van een beroemd artiest gebruikt mag worden, waarom oude liedjes zo populair zijn en hoe ze exploitatiekansen creëren voor nieuw repertoire.

Reclame Muziek

Initiator achter Reclamemuziek, de nieuwe podcastserie over muziek, branding en merken, is Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company. In een serie korte afleveringen neemt presentator en multimediajournalist Amber Roner je mee in de wereld van de reclamemuziek. Ze gaat in gesprek met artiesten, producers, music supervisors, publishers en natuurlijk reclamemakers. Wat betekent geluid voor je merk? Op welke wijze zorgt muziek voor herkenbaarheid en identiteit van je brand?

Voor wie?

Reclame Muziek is een must-listen voor iedereen die in de reclame werkt en wilt weten hoe je boodschap versterkt kan worden of een doelgroep op natuurlijke wijze bereikt. De serie is ook interessant voor artiesten, componisten, producers en muziekliefhebbers die meer willen weten over de mogelijkheden en kracht van muziek, of de wijze waarop een commercial als springplank voor een artiest kan werken.

Vandaag verschijnt deel 1 en volgende week deel 2. Houd daarvoor de socials van @Amp.Amsterdam in de gaten.

De afleveringen zijn te beluisteren via Spotify, Stitcher, Apple Podcasts en de andere bekende kanalen.

 

Plaats als eerste een reactie