Prijs is kwestie van strategie

Prijs is misschien wel de meest onderschatte ‘p’ uit de marketingmix. Want het hanteren van de juiste prijzen vereist expertise en strategisch inzicht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het bepalen en aanpassen van prijzen wordt nog te vaak beschouwd als een kwestie van tactiek. Snel inspelen op veranderingen in de markt, de concurrent de voet dwars zetten en marktaandeel winnen, dat zijn vanuit die optiek belangrijke motieven voor het aanpassen van prijzen. Maar het is meer dan dat. De prijs hoort onderdeel uit te maken van de strategie, en vergt diepgaand inzicht in product- en marktontwikkelingen. Neem bijvoorbeeld Polaroid. Jarenlang prijsde het zijn camera’s laag, want de winst kwam van de filmpjes. Met de komst van de digitale camera moest het hele prijsdenken om. Polaroid bleek niet in staat met die verandering mee te gaan, en verloor de slag met Kodak en Fuji. Ook bij nieuwkomers in een markt schiet het prijsdenken regelmatig tekort. Ze doen denken aan onervaren dartspelers, die af en toe een pijltje goed gooien, maar er niet in slagen om de totaalscore rond te krijgen.

Voor een goede prijsstrategie is nodig: adequate software, die alle aspecten van de prijs doorrekent, interne expertise, en een bedrijfscultuur waarin de verschillende afdelingen elkaar niet dwarszitten. Als die drie zaken niet voorhanden zijn, dan is het misschien maar het beste om gewoon de branchegenoten na te bootsen. Al betekent dat wel dat het initiatief volledig bij de concurrentie ligt.

< SIZE=1>Bron: mit sloan management review<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie