Radiobestedingen +4,5% in eerste kwartaal

De netto radioreclamebestedingen kwamen in het eerste kwartaal uit op 47,7 miljoen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat is een stijging van 4,5% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

De non-spot bestedingen stegen 38% en overschrijden voor het eerst de drie miljoen euro. De spotreclame steeg met 2,7% naar 44.384.000 euro. Dit blijkt uit cijfers van het Radio Advies Bureau (RAB).   

Branches
Transport is de grootste adverteerder, gevolgd door retail en financiële dienstverlening. Grootste groeiers (procentueel) zijn de branches brandstof/energie, mode en persoonlijke verzorging, maar vooral de was- en reinigingsmiddelen (budget ruim zes keer zo hoog).

Adverteerders
Ziggo is de grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal van 2014. De top vijf bestaat verder uit Pon’s Automobielhandel, Peugeot/Citroën, Unilever en Kruidvat. Het aantal adverteerders is gestegen naar 477, vorig jaar in dezelfde periode waren er 442 radioadverteerders. 
 



Liedewij Hentenaar, directeur RAB: ‘Er is sprake van een economisch herstel en het vertrouwen van een groeiend aantal adverteerders op radio. Academisch en reclame onderzoek tonen aan dat boodschappen beter effect sorteren in een positieve stemming. Door je als adverteerder te koppelen aan de sterke radiomerken kun je meeliften op de positieve vibe die radio biedt.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie