Retail branding is moeilijk

Retailers met toekomstvisie zullen zich als merk moeten profileren. Met alleen een breed assortiment, veel vierkante meters en lage prijzen kun je niet meer volstaan. Maar retail branding is verre van eenvoudig.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel. Dat geldt voor retailmerken misschien nog wel meer dan voor fabrikantenmerken. Want een winkelketen mag nog zo´n mooie en overtuigende reclamecampagne voeren, als de winkels slordig zijn ingericht of het personeel onvriendelijk is, dan zijn al die inspanningen voor niets. Elk detail moet piekfijn in orde zijn en dat maakt van retail branding een uiterst complex en veeleisend proces. Een ander lastig aspect van retail branding is dat het gebaat is bij een helder en overzichtelijk aanbod, maar dat de praktijk daar niet altijd bij aansluit. Met andere woorden: terwijl voor veel winkelketens de mogelijkheden van groei juist in een verbreding van de productenrange liggen, maakt zo´n breed aanbod het neerzetten van een sterk merk juist lastiger. En omdat er bij retail branding zoveel komt kijken, is het ook moeilijk om geschikte adviseurs te vinden. Aan bureaus en consultants die op deelterreinen thuis zijn, is geen gebrek. Maar experts die het hele vakgebied overzien, zijn schaars.

Maar er is eigenlijk geen alternatief . Retailers die bovenin willen meedraaien, moeten over een sterk merk beschikken. En naarmate de invloed en betekenis van internationale ketens toeneemt, wordt retail branding nog belangrijker.

< SIZE=1>Bron: werben & verkaufen<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie