Schoonmaakbranche start landelijke campagne

In iedere fase van ons leven speelt de schoonmaker een belangrijke rol. Of we nu spelen, leren, werken of verzorgd worden; de schoonmaker maakt het mogelijk. Dat is de boodschap van de bijna tweehonderdduizend professionals werkzaam in de schoonmaakbranche aan het Nederlandse publiek.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Met een totale omzet van 2,7 miljard euro in 2001, gerealiseerd door in totaal 5.000 schoonmaak- en 3.200 glazenwasbedrijven, is de schoonmaakbranche inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste bedrijfstakken in Nederland. Een bedrijfstak die - inherent aan het vak - doorgaans achter de schermen actief is. Met een vijf jaar durende, landelijke imagocampagne wil de branche hier verandering in brengen.

Dankzij de flexibele werkomstandigheden, gezelligheid en goede salariëring, geven medewerkers in de schoonmaakbranche hun werk een dikke voldoende. Buitenstaanders daarentegen beoordelen schoonmaakwerk nog teveel als zwaar, ondergewaardeerd en slecht betaald. Doel van de campagne is om te zorgen voor meer overeenstemming tussen het imago en de identiteit van het schoonmaakvak. Met de kernboodschap 'De schoonmaker maakt het mogelijk' benadrukt de branche de maatschappelijke relevantie van het vak. Hoe zou de wereld er tenslotte uitzien zonder schoonmakers?

Billboards, televisiespotjes en radiocommercials vormen eind november het startschot van de campagne. Daarbij kiest de branche voor participatie in diverse televisieprogramma's en -formats. De RTL5-serie 'Mijn Beroep'heeft de primeur. René Stokvis produceert vijf documentaires, die ieder een ander specialisme binnen de branche belichten. De billboards en radiocommercials stellen vervolgens telkens een ander aspect van het veelzijdige schoonmaakvak centraal.

Om de schoonmakers het werkplezier en de professionaliteit van het vak - letterlijk - uit te laten dragen, heeft de branche vooraanstaand mode-ontwerper Mart Visser benaderd. Na Holland Casino en Hilton Hotels aangekleed te hebben, denkt Mart Visser nu mee over hoe de schoonmaakbranche het best in het nieuw steken is. De couturier is persoonlijk betrokken bij het gehele proces; vanaf de inventarisatie van de wensen tot aan de uiteindelijke outfit. Een tailor made design, passend bij de sfeer van de branche met veel aandacht voor draagcomfort, functionaliteit en uitstraling is het verwachte resultaat.

Ten behoeve van een goede nieuwsvoorziening over de branche en de campagne gaat op 28 november on line. De site moet uitgroeien tot dé portal voor iedereen geïnteresseerd in de verschillende aspecten van de schoonmaakbranche. Door werkgevers, werknemers, opdrachtgevers en overheden een gezamenlijk te gebruiken, toegankelijke on line informatiebron te bieden, draagt het medium zo bij aan meer begrip, waardering en transparantie voor alle partijen. Het bij de website behorende e-magazine biedt tot besluit uitkomst bij de nieuwsverstrekking rondom trends, ontwikkelingen en activiteiten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie