SMA: prijzenslag is zaak van retailers

Naar aanleiding van uitspraken van supermarktorganisaties in advertenties en in de pers dat fabrikanten de prijsverlaging van supermarkten moeten financieren, meent Stichting Merkartikel (SMA), de belangenorganisatie van A-merkfabrikanten in ons land, dat daar helemaal niets van waar is.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De SMA is van mening dat de huidige prijzenslag tussen supermarkten op korte termijn weliswaar tot aantrekkelijke besparingen voor de portemonnee van de consument leidt, maar op langere termijn tot verschraling van het assortiment en tot minder keuzemogelijkheden voor de consument.
Door de prijzenslag kan de ruimte voor fabrikanten voor innovatie worden aangetast. Hierdoor zijn ze minder in staat om ook in de toekomst nieuwe producten te ontwikkelen die tegemoetkomen aan consumentenwensen. Dit is niet in het belang van de consument.

Voor het bestaan van kleinere (buurt)supermarkten kan een langdurige prijzenslag zeer bedreigend zijn, met alle gevolgen van dien voor het lokale voorzieningenniveau. Ditzelfde geldt voor alle benodigde investeringen om duurzame productie van voedingsmiddelen verder te intensiveren. Niet voor niets noemt ook minister Veerman deze ontwikkeling ‘buitengewoon zorgelijk’.

De SMA huldigt het standpunt dat supermarkten zelf volledig verantwoordelijk zijn voor het bepalen van de consumentenprijs. De huidige prijzenslag is een gevecht om de voorkeur van de consument tussen individuele supermarktformules en kan leiden tot een verschuiving van de omzet van de ene naar de andere supermarkt. Met een eventuele verschuiving is geen enkel fabrikantenbelang gediend.
Conditieverzoeken van handelspartners moeten beoordeeld worden aan de hand van het ‘Voor wat hoort wat ‘-beginsel. Dit houdt in dat tegenover een prestatie van een fabrikant, zoals in dit geval het verlenen van kortingen, een tegenprestatie van handelspartners moet staan.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie