Syndicated selling: strategie voor moeilijke tijden

Een slimme strategie voor moeilijke tijden met krappe marketingbudgetten? Bundel de krachten met andere bedrijven en stuur teams op pad die verschillende merken aan de man brengen bij dezelfde winkels.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Steeds meer marketingteams en hun klanten steken de koppen (en de budgetten) bij elkaar om zo voordelig mogelijk campagne te voeren. 'Cross-selling', ook wel 'syndicated selling' genoemd, is momenteel een duidelijke trend, maar het succes ervan is wel afhankelijk van een paar factoren. Ten eerste dienen de produc-ten die in een gezamenlijke campagne met elkaar meeliften op z'n minst inhoudelijk iets met elkaar te maken hebben. En verder moet het natuurlijk gaan om bedrijven die niet met elkaar concurreren. Last but not least moeten de klanten ervan op aankunnen dat alle merken gelijk worden behandeld. Het marketingteam moet de retailer weten te over-tuigen van de voordelen van syndicated selling, met andere woorden weten te vertellen dat het leidt tot tijdsbesparing en niet tot verwarring. Maar als aan die voorwaarden is voldaan, lijkt er geen enkele reden te zijn waarom één reclamebureau niet verschillende merken tegelijkertijd kan bedienen. Het scheelt in elk geval enorm in onderzoek, overhead en reiskosten. En als we het toch over reizen hebben: met name de momenteel zwaar geplaagde touroperators en autoverhuurbedrijven hebben cross-selling ontdekt. Toch worden er in de marketingbranche ook sceptische geluiden gehoord. 'Klanten willen dat je als verkoopteam hun t-shirt draagt, en dan kun je vervolgens toch moeilijk een verkooppraatje beginnen over een ander merk', aldus een medewerker van FDS Field Marketing.

< SIZE=1>bron: Marketing Week <#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie