Track & Trace: een nieuwe serie over liefde voor muziek.

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. In deze serie nemen we een kijkje in de platenkasten van het Amp.Amsterdam team.

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten?

In deze derde editie praten we met Maik Cox, Head of Music Production bij Amp.Amsterdam. Zijn liefde voor muziek komt voort uit zijn achtergrond als muzikant, maar verliest daarbij nooit zijn rol als muziekliefhebber die muziek ook moet voelen.

“Ik vind het interessant om te luisteren wat voor keuzes er gemaakt zijn en wat het effect daarvan is. Het is muziek maken vanuit je gevoel, in plaats van veel te gecompliceerd denken omdat je wil laten horen dat je theoretisch onderlegd bent. Je hoort de liefde voor het ambacht.”
Maik Cox

Sommige mensen denken te veel na over muziek. Laat je gevoel spreken en maak wat je wilt. Zo’n liedje als van Meghan Trainor, daar zitten geschoolde topmuzikanten achter. En toch kiezen ze er voor om vrijwel het hele liedje hetzelfde akkoordenschema aan te houden. Omdat het goed voelt. Neem trap. Sommige tracks bestaan uit slechts vier lagen. Misschien makkelijk en simpel, maar ook het gevolg van een creatieve keuze. Ik vind het interessant om te luisteren wat voor keuzes er gemaakt zijn en wat het effect daarvan is. Het is muziek maken vanuit je gevoel, in plaats van veel te gecompliceerd denken omdat je wil laten horen dat je theoretisch onderlegd bent. Je hoort de liefde voor het ambacht.

Ik denk dat ik daarom op mijn plek zit bij Amp.Amsterdam als Head of Music Production; aan de ene kant luister ik professioneel en aan de andere kant als consument. Daarbinnen vind je de balans. Wanneer ik een briefing krijg van een klant hoor ik in mijn hoofd vaak al hoe het moet gaan klinken. Zo kan ik voor een componist in jargon en technisch een briefing maken, soms zelfs tot aan de progressie van het akkoordenschema, spelwijze en technieken aan toe. Op die manier naar muziek luisteren heb ik ontwikkeld door mijn vele jaren dat ik zelf muziek maakte én maak. Als DJ, producer, en als klein jochie als slagwerker. Ik heb klassiek slagwerk gestudeerd en in een orkest gespeeld, hetzelfde orkest waar ook drummer Igor van de Heideroosjes ook zijn opleiding heeft gehad. Zo heb ik in bijna elke concertzaal van Nederland gespeeld en bij talloze nationale feestdagen. Het is heerlijk om een schakel te zijn van een groter geheel en als percussie de ritmische fundering te zijn van het geheel, inclusief de verantwoordelijkheid en spanning die daar bij komt kijken. Nog steeds lees ik een partituur in notenschrift net zo snel als een tekst in woorden. Handig, want ik studeer in mijn vrije tijd klassiek piano. Klassieke muziek heb ik van huis uit meegekregen, dat luister ik nog steeds. De klassieke werken van Beethoven en Bach, maar ook de meer cinematic muziek van John Williams of Ennio Morricone. Mijn hart ligt bij de klassieke romantiek van rond de negentiende eeuw, zoals Chopin en Schumann.

Ik heb altijd naar de volle breedte van de muziek geluisterd. En nog steeds: de ene week luister ik naar John Mayer en The 1975, de andere week Drake en Lil’ Uzi. Met dank aan de bieb, waar ik als puber cd’s huurde. Ik luisterde net zo makkelijk naar Britney Spears als naar de Thunderdome gabber-cd’s, om te luisteren naar de ritmes en hoe de muziek in elkaar zat. 

Maik Cox

Zo ontdekte ik op mijn vijftiende het DJ’en via een vriend die draaitafels had. Zo ben ik zelf ook gaan draaien en produceren en heb ik uiteindelijk een jaar of 9 full time gedraaid onder de naam Kid de Luca en later na Capital Candy. Als DJ was ik altijd dienend aan het publiek. Zwarte Cross, Mysteryland, een track met Freddy Moreira, FeestDJRuud en Lady Bee, talloze gigs in het buitenland, een platina plaat en verschillende goedlopende songs die ik schreef voor en met andere artiesten: het waren drukke jaren, zo tussen mijn twintigste en dertigste. Nu maak ik ook nog wel muziek, maar doe het meer als ‘hobbyproject’ ernaast. Als ik zo nu en dan muziek maak voor anderen, verschilt dat niet veel van mijn werk bij Amp.Amsterdam. Je maakt in opdracht muziek. Je vertaalt wat iemand bedoelt van woorden naar klanken. Het is heerlijk als bij de eerst demolevering aan de klant net zo enthousiast is over de muziek als jij. Dat je een echte samenwerking hebt en er geen ego’s zijn, maar de muziek voor zichzelf spreekt.”

Maik Cox

Beluister al Maik zijn favoriete tracks:

Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.

Over Amp.Amsterdam

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.