Track & Trace: Tanja Bliek (Senior Project Manager)

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. In deze serie nemen we een kijkje in de platenkasten van het Amp.Amsterdam team.

Er is bijna niets zo persoonlijk als muziek. Eén kijkje in een platenkast en je weet wie iemand is. Bij het team van Amp.Amsterdam // The Sonic Branding Company stroomt muziek door de aderen. Dus hoe leer je ons beter kennen, dan door een blik in onze digitale platenkasten? In deze editie praten we met Tanja Bliek, Senior Project Manager bij Amp.Amsterdam. Ze noemt zichzelf amuzikaal en denkt dat ze daarmee de enige is binnen Amp.Amsterdam, maar geniet ontzettend van muziek, met een speciale rol voor musicals. Voor Tanja is muziek er om lekker ongenegeerd mee te blèren met eightieshits, of als stemmingsmaker bij gezelligheid. Track & Trace: een serie over liefde voor muziek.

 

Ik vermoed dat ik de enige bij Amp.Amsterdam ben die a-muzikaal is. We hadden in mijn ouderlijk huis weliswaar de piano van mijn opa staan, maar die werd vooral gebruikt om met lakens om te toveren tot een kampeertent voor ons kinderen. Dat betekent niet dat ik niet van muziek houd; het eerste wat ik doe als ik thuis kom, is een playlist met eightieshits opzetten en lekker ordinair meeblèren. Take On Me van A-Ha, You Can Call Me Al van Paul Simon of de hits van Whitney Houston: heerlijk! Het is optimistische en catchy muziek die iedereen kent en zorgt voor een vrolijke noot en saamhorigheidsgevoel. Als ik een liedje leuk vind kan ik dat rustig tien keer achter elkaar opzetten en twee maanden alleen naar het oeuvre van die artiest luistseren, zoals bij Christine and the Queens en Fleetwood Mac. Daardoor ben ik niet heel actief op zoek naar nieuwe artiesten en duurt het even voordat een artiest een plekje in mijn muziekcatalogus krijgt.

 

Ik ben een grote musicalnerd. Als kind zijn we met het hele gezin verschillende keren naar musicals geweest. De manier waarop een verhaal wordt verteld door middel van muziek en dans in combinatie met het visuele aspect vind ik heel bijzonder. Daar word ik direct in meegenomen. De emotie die in de liedjes van Cats wordt gelegd zoals Memories, die melancholieke ondertoon, die begrijp je zelfs zonder de teksten. Miss Saigon heb ik zelfs twee keer gezien. Het moment dat ik als tienjarig meisje die helikopter op het podium zie komen en er een lied wordt gezongen was ik helemaal in vervoering. Dat heb ik niet bij een normaal concert of sportwedstrijd.

Muziek gaat voor mij voor een belangrijk deel samen met gezelligheid en samenzijn. Zo associeer ik Gloria Estefan met het gourmetten met mijn drie zussen en ouders, doet Eros Ramazotti mij altijd denken aan de vakanties naar onze vaste camping in Frankrijk waar we met zijn zessen opgepropt in de auto heen reden en samen meezongen met de muziek en Peter Paul & Mary aan de etentjes bij mijn schoonouders. Mijn muzieksmaak ontwikkelde zich dan ook via mijn ouders en twee jaar oudere zus Carlijn, waardoor ik The Beatles, Gloria Estefan en Westlife leerde kennen. Pas in mijn studietijd volgde ik mijn eigen pad. Ik merkte toen dat ik vooral naar festivals ging voor de gezelligheid en minder voor de muziek. Tenzij de Silent Disco er is met hits uit de jaren tachtig en negentig natuurlijk, dan ben ik game.

Toch ga ik graag naar concerten. Zo heb ik laatst Kings of Convenience gezien en ben ik naar het afscheidsconcert van Elton John geweest, dat was fantastisch. Met mijn man Koen heb ik meerdere keren Chef’Special gezien, daar ben ik groot fan van. Toen we trouwden liep ik op Everywhere van Fleetwood Mac naar het altaar. Dat nummer staat voor ons voor samen de wereld aan kunnen en kiezen voor elkaar.

 

Chef's Special

Ik kom uit de beeldwereld. Tijdens mijn studie media en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam heb ik geleerd wat het effect is van muziek op beeld. Dat zie ik hier in onze studio’s ook gebeuren. Als je ziet wat muziek doet voor een verhaal, dat is ongelooflijk. Met geluid is een reel plotseling vrolijk, eng of melancholisch. Haal je dat weg en bekijk je diezelfde beelden zonder geluid dan zie je pas goed wat muziek doet. Door onze klanten te helpen met het verklanken van het gevoel dat ze willen vertegenwoordigen met hun campagne kunnen we impact maken met muziek. Dat de wisselwerking tussen beeld en geluid groot kon zijn leerde ik al tijdens mijn studie, maar hoe groot dat is realiseerde ik pas écht toen ik bij Amp.Amsterdam kwam werken.

Beluister Tanja's favoriete tracks:

Op de hoogte blijven over nieuwe muziek? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief. Meer weten over wat muziek & geluid kunnen beteken voor jouw merk? Mail dan naar Maurice.

over ons

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →