Wat bedrijven kunnen leren van retail en de evenementenindustrie

"Kantoor hubs zijn inspirerender om te werken dan in de doorsnee kantoortuin"

Adformatie huurt ruimte bij ons in Capital C. Ik zeg expres ruimte in plaats van een kantoor, want je krijgt de hele belevenis erbij. Van de steeds weer verrassende kunst -de expo begint al in de parkeergarage- tot het restaurant, waar je je smaakpapillen prikkelt, maar ook de hele dag welkom bent om te werken, bij wijze van change of scenery. En moet je echt even je kop leegmaken, dan pak je een bank aan ’t Weesperplein, of schrijf je je artikel in Bar Lempicka om de hoek.

Ook de buurt krijg je erbij. En denk niet dat wij een rare creatieve eend in de bijt zijn. Andere office operators als Spaces, B, HNK, Tribes, WeWork of zelfs Regus zijn stuk voor stuk inspirerender om te werken dan in de doorsnee kantoortuin in een saai stuk vastgoed waar dan ook. Maak het leuk om naar werk te komen en je zal zien dat je bedrijf er wel bij vaart. Dat zie je echt wel terug in mensen hun output, in de onderlinge sfeer en in slinkend ziekteverzuim, om maar wat te noemen.

Wat dat betreft moet de doorsnee kantoortuinenbusiness eens kijken naar hoe men in de retailindustrie met hun ruimtes omspringt. Kijk naar shoppingmalls. Waar van alles te zien en te beleven is, waar je ook van eilandje naar eilandje hopt, overal nieuwe prikkels opdoet, waar retailers meerdere malen per jaar veranderen. Doe dat voor je huurders, met je kantorenpand zou ik zeggen. Doet wonderen!

Trappenhuis Capital C
Kunst in het trappenhuis bij Capital C

Camper in een boerenschuur

Of kijk naar de evenementenindustrie, waar ik veel innovatie verwacht, na corona. Natuurlijk omdat ze moeten innoveren om te overleven, maar ook omdat zij als geen ander snappen hoe je ruimtes steeds weer opnieuw uitvindt. De ene keer voor de fans van een rockband, dan weer voor de aanhang van een mindfulness-guru, dan weer voor een culinair festijn van 5 dagen. Net zo makkelijk toveren zij straks hun ruimtes om tot kantoorspeeltuinen waar bedrijven bijvoorbeeld een week lang intrekken met hun mensen om er op een leuke manier een moeilijk project te tackelen. In een omgeving die helemaal past bij de merk vibes van het bedrijf. Ben je een beetje een leuke werkgever, dan doe je dat 6 tot 8 keer per jaar met je collega’s. En geef je ze daaromheen de vrijheid om zelf een mix te maken van thuiswerken, bij een office operator een desk te gebruiken, of naar kantoor te komen wanneer dat zo uitkomt. Maar maak ‘t leuk, afwisselend, creëer dan wel verrassingselementen op je werkvloer. Om de zoveel tijd andere kunst aan de muren ís al een beginnetje.

Mijn beste vriendin, vroeger mijn vrouw, heeft laatst voor een werksessie met Nationale Nederlanden haar eigen camper neergezet in een boerenschuur. Die giergeur is waarschijnlijk nooit meer uit die camper te krijgen. Reken maar dat die Zuidas-types lol gehad hebben. Die werksessie gaan ze nooit meer vergeten. Inclusief wat ze er zoal geleerd hebben. Dat staat allemaal levenslang gegrift in die hersenen van die NN’ers. Ga nou ‘ns bij jezelf na: weet jíj nog wat er op dat whiteboard stond waar je laatst naar zat te staren vanaf dat klapstoeltje in dat typische vergaderzaaltje van jullie?

Door: Thomas Zwart

Plaats als eerste een reactie