Wat je nog niet over de ADCN wist, maar toch echt moet weten

Laat ik beginnen met een anekdote. Deze vormt een mooie inleiding tot de reden van mijn bijwonen van de ADCN-ledenvergadering (Advertising Design & Creativity of the Netherlands). Een jaar of zes geleden vertelde mijn toenmalige copywriter - Ralph Edelstein - hoe hij jaarlijks het Televizier-Ring Gala ongenodigd wist bij te wonen door een list.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het is heel simpel. Hijs je in een smoking - want dat is de dresscode - en wacht buiten bij Carré tot na de uitreiking de gehele TV-Nederland B.V. naar buiten komt om te roken. Grits een achteloos neergezet glaasje champagne mee, dat met een een beetje geluk is achtergelaten door Carice van Houten. Voeg je bij de naar binnen schuifelende menigte en loop met een stijf gezicht met Yvon Jaspers mee. Vervolgens is slowen met de vriendin van Carice op de dansvloer één van je vele opties.

In 2010 werkte ik bij een bureau met Maarten van Huijstee, nu o.a. ADCN-penningmeester. Er was op dat moment geen inzendwaardig werk. Zodoende was er ook geen reden om de creatieven naar de ADCN Lampen-awardshow te sturen. Laat staan dat je – zonder kans op een prijs, en daarmee gegarandeerd een dubbele kater – op eigen titel een kaartje van ca. € 175 kocht om die avond bij te wonen. Dan is Ralph’s listige plan plots heel aantrekkelijk. En ik kan je het volgende vertellen: het werkt!

Maar na mijn aanwezigheid vanavond bij de ADCN-ledenvergadering voelde ik me toch een beetje schuldig over mijn actie van destijds. Waarom? Op de ADCN-ledenvergadering waren vanuit het team en de board welgeteld vijf mensen aanwezig, waaronder Lode Schaeffer als voorzitter. Aangevuld met maar liefst – hou je vast – twee ADCN-leden. Ikzelf, als nieuwste lid en Daniëlle van Hengst. Ondanks deze lage opkomst was het enorm inspirerend!

De ADCN is al dik een jaar met een enorme vernieuwingsslag bezig. Veel te weinig toegepaste creatieven zullen hiervan op de hoogte zijn, denk ik. Zo is er ADCN’s Creative Circus met inspirerende avonden. Tijdens een zo’n avond heb ik een sessie met Google ZOO bijgewoond. Een geweldige avond, waar ik nog regelmatig aan terugdenk en naar refereer op mijn werk. Na afloop van zo’n avond drink je natuurlijk nog een drankje en praat je bij met vakgenoten. Wat blijft je bij, behalve de inhoudelijke verdieping? We zitten uiteindelijk allemaal in hetzelfde schuitje. Verder staat er volgend jaar heel veel meer op de agenda bij de ADCN, waar ze ongelofelijk hard aan werken om dat voor elkaar te krijgen. Respect.

Meld je aan voor de ADCN-nieuwsbrief en blijf op de hoogte. Of ga langs. Of word lid. De deur staat open. Echt. Maar vooral de ambitie, om Nederland op de kaart te zetten als creatief mekka is bij mij blijven hangen. Dat is hard nodig, want er is niet zoveel (meer) te besteden door de Nederlandse adverteerders om iedereen de ruimte te geven om te blijven ontwikkelen en het mooiste, beste werk te maken. Daarbij, we zullen harder moeten werken aan onze eigen (creatieve) ontwikkeling en innovatie. Talent en innovatie gaan uiteindelijk internationale klanten aantrekken. ADCN is een platform voor toegepaste creativiteit die juist dàt wil stimuleren o.a. dus door nieuwe educatieve programma’s, innovation workshops en labs.

Kortom, ik ben sinds vorige week vol trots als nieuwste Advertising Design & Creativity of the Netherlands-lid aangetreden. Nu is het de beurt aan jou. Word ook lid, laat je inspireren én koop een kaartje voor het festival. Dat doe ik namelijk volgend jaar ook. En als je echt een hele jonge hond bent, dan loop je achter me aan met een glaasje halfvol in je hand waar - als je geluk hebt - Lode uit heeft gedronken.

Mark Veldhuijzen van Zanten

RLVNT

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →