Premium

Ziggo, SBS, Talpa: alles is te koop in de tv-markt

Er is een consolidatieslag gaande in de tv-markt. Eyeworks werd al eerder verkocht, nu is mogelijk Talpa aan de beurt, terwijl ook aan SBS wordt getrokken. Inzet: het kopen van content.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Grote concerns zoeken content en kopen bedrijven op die dat kunnen bieden. Ook op de Nederlandse markt is het spel op de wagen, gezien de verkoop van Eyeworks .

Vandaag meldde Het Financieele Dagblad dat Talpa van John de Mol . Wie de potentiële kopers zijn die zich bij de Amerikaanse Bank of America Merrill Lynch hebben gemeld, is niet bekend. Maar duidelijk is wel dat het partijen zijn die grof geld willen betalen voor de producent van The Voice of Holland en Utopia.

Buitenlandse spelers op de tv-markt vinden Nederlandse contentpartijen (formatontwikkelaars) namelijk heel aantrekkelijk, zo blijkt wel uit het recente verleden met de overnames van bijvoorbeeld Eyeworks en Endemol (waar het Amerikaanse Apollo tegenwoordig diep in zit).

Netflix en Multi Channel Networks
De tendens is dat televisiebedrijven op zoek moeten naar een grotere contentbibliotheek, omdat ook digitaal op zoek gaat naar ‘beeld’. Er komt ook steeds meer concurrentie van video-on-demandbedrijven als Netflix en Amazon. En de trend rond online Multi Channel Networks zet in alle hevigheid door. De kijkende consument aan je binden op verschillende platforms, daar draait het allemaal om.

Malone
Ook de distributeurs van content willen zelf meer aan de kant van beheer en productie gaan zitten. Dat werd begin vorige week weer eens duidelijk toen De Telegraaf berichtte dat cable guy John Malone (van Liberty Global) voor SBS Broadcasting (SBS6, NET5, Veronica).

Malone zou het Nederlandse SBS zien als een welkome toevoeging aan Discovery Communications, waar hij grootaandeelhouder van is. Malone legde eerder al een bod neer op de rechten van de Formule 1 (autosport), kreeg met Discovery een meerderheidsbelang in Eurosport én hij heeft de Scandinavische tak van SBS in handen.

SBS werd vorig jaar door John de Mol nog gewaardeerd op 373 miljoen euro. Ook heeft Discovery Networks sinds kort All3Media in handen, een Britse producent die goed is in scripted reality  en eigenaar is van onder meer het Nederlandse IDTV.

Talpa-SBS-Discovery-Ziggo
De vraag is nu wat Malone gaat doen. De Mol van de Amerikaan, zo liet hij zich deze week ontvallen. Het lijkt er wat ingewikkelder op te worden nu De Mols eigen bedrijf ook in de etalage staat. Maar de partij die Talpa koopt – ook al kan dat nog maanden duren – kan het 33 procent belang in het tv-bedrijf weer doorverkopen aan Discovery.

Mocht dat scenario werkelijkheid worden, wat merken we daar dan van in de Nederlandse markt? Voor de consument verandert er niet direct iets, voor de spelers in de tv-markt wel. Ziggo en SBS worden dan aan elkaar gekoppeld, bijvoorbeeld. En dan gaat SBS misschien wel, net als in de Scandinavische markt, SBS Discovery Media heten.

Wat de uitkomst ook zal zijn, zeker is dat de consolidatieslag in de tv-markt daarmee nog niet ten einde is. En alles is te koop. 

Advertentie
advertisement
premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie