Startup-lessen: de kracht van 100

Ga niet voor schaalbaarheid. Ga voor een maximale focus op een kleine groep van gebruikers.

In ons vorige verhaal voor Adformatie lieten we zien hoe we bij Print.com ons business model en product roadmap co-creëerden met een kleine groep early adaptors. En hoe die community uiteindelijk de katalysator werd voor onze explosieve groei in de jaren daarna: van nul naar 27 miljoen in 2021. Maar door dit proces van co-creatie leerden we nog iets: de kracht van 100.

In de maanden na die eerste strategische sessies met creatieve professionals sloten we ons op om aan de slag te gaan met wat Print.com zou worden: een exclusief printplatform voor marketeers, designers en agencies. Wat ons voor ogen stond was veel meer dan een webshop. Daarvan waren er genoeg. Onze visie was: een platform waarop professionals niet alleen producten konden bestellen, maar ook inspiratie konden vinden, of samenwerken met hun klanten. Een platform dat ons in staat stelde telkens slimme functionaliteit toe te voegen. Denk aan koppelingen met inkoopsystemen of digital asset management.

De volgende stap was het valideren van Print.com 0.1 met dezelfde mensen die aan de basis hadden gestaan van dat idee. Eind 2018 gaven we die ‘Frequent Flyers’, zoals ze heten in onze wereld, voor het eerst een kijkje op ons platform. Dat deden we niet door ze simpelweg een link te mailen naar een inlogpagina. Nee, we stuurden iedere tester een persoonlijke, handgeschreven uitnodiging. Of we gingen bij ze langs. Zo konden ze de interface uitproberen terwijl we meekeken.

Als een van die Frequent Flyers iets niet voor elkaar kreeg, gingen we terug naar de tekentafel om het op te lossen. En als dat gelukt was, vroegen we hem of haar het nogmaals te proberen. Telkens opnieuw, tot elk detail klopte.

Dat klinkt als veel werk, en dat was het ook. Maar ons doel in de opstartfase was niet schaalbaarheid. Ons doel was: iets bouwen waar die 100 Frequent Flyers verliefd op werden.

Onze founder Marco vergelijkt een klantrelatie vaak met een liefdesrelatie, met alle fases die daarbij horen. Een klantrelatie begint met een ‘flirt’: je zorgt dat je bent waar je klant is, dat je opvalt, oogcontact kan maken. Je zet je allerbeste beentje voor. En dat blijf je doen tot die klant geen andere keus heeft dan voor jou te kiezen. Omdat je iets hebt dat onweerstaanbaar is. Daarbij gaat het niet om schaal, maar eigenlijk om het omgekeerde: maximale focus op een kleine groep van gebruikers.

En hoewel Print.com inmiddels duizenden klanten bedient, spreken we elke nieuwe klant nog steeds persoonlijk. We leggen uit hoe het platform werkt, maar we stellen vooral vragen: wie ben je en waarvoor kom je bij ons? Hoe heb je ons gevonden? En wat was de trigger om je aan te melden?

Soms raden we mensen zelfs aan om geen zaken met ons te doen. Want laten we wel zijn: niet iedere potentiële relatie is een match. Maar daarover later meer. De les voor nu: bouw iets waar je eerste 100 klanten dolverliefd op worden.

Daarna ligt de wereld voor je open.

Meer weten over hoe Print.com het werk van marketeers en creatives makkelijker maakt? Plan een gratis demo met één van onze pursers.