Het transformeren van data-analyses

De klantreis verloopt niet volgens een lineair proces, maar wordt gevormd door alle individuele keuzes

We weten allemaal dat de consument tegenwoordig verbonden is via meerdere devices en dus meerdere touchpoints heeft met een merk. Dit betekent direct ook een overvloed aan data die via deze apparaten en kanalen binnenstroomt. De klantreis verloopt niet volgens een lineair proces, maar wordt gevormd door alle individuele keuzes en voorkeuren van de consument en is dus zeer gefragmenteerd. 

Het verkrijgen van betrouwbare inzichten krijgt binnen de marketing steeds meer prioriteit. Het is dan ook niet vreemd dat steeds meer bedrijven investeren in een gecentraliseerd datamanagementplatform en bijpassende strategieën. Er zijn immers talloze manieren om de toevoer en verwerking van data te stroomlijnen. Direct ook een mooie aanleiding voor de tweede webcast van The Experience Makers Live.

Inzichten van een multi-branded retailer

Colruyt Group is een Belgische multi-branded retailer en is in 1928 opgestart als een familiebedrijf. Inmiddels bestaat de retailgroep uit verschillende merken zoals Colruyt Laagste Prijzen, DreamLand en Collect&Go. Met een breed scala aan diensten en producten is het erg lastig om data integraal te verzamelen, te analyseren en vervolgens besluiten te nemen. Zeker met de talloze bijbehorende touchpoints en customer journeys. 

Daarom vertellen Devid Dekegel van Colruyt Group en Siegert Dierickx van MultiMinds tijdens de tweede webcast over de evolutie van data-analyse binnen Colruyt Group. Waar het data-analyseteam ooit klein begon, zijn ze inmiddels uitgegroeid tot een team van tientallen experts. De ontwikkeling die Colruyt Group heeft doorgemaakt hebben de nodige learnings opgeleverd. Hoewel Devid en Siegert tijdens de webcast veel praktische tips delen, hebben we hieronder alvast drie belangrijke inzichten voor je verzameld.

1. Inventariseer de stand van zaken

Hoewel je gevoelsmatig vast kunt bepalen hoe jouw organisatie scoort op het verwerken en verzamelen van data, is het verstandig om de stand van zaken periodiek te inventariseren. Dat geeft een objectief en helder beeld. Is er al een datastrategie opgesteld en sluit deze wel aan bij de praktijk? Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat er momenteel nog niet de juiste technologie aanwezig is om data correct te verzamelen. Of er ontbreekt een datagedreven mindset binnen een organisatie waardoor niemand zich bewust is van de waarde van de gegenereerde data.

Een goede datastrategie bestaat uit verschillende pijlers, zoals de technologie, de cultuur en de skills van een organisatie. Die strategie is eigenlijk nooit af en daarom is het belangrijk om steeds opnieuw te evalueren of de aanpak nog wel juist is. Dit kan door middel van een audit. Zo maak je enerzijds inzichtelijk of de datastrategie de juiste inzichten oplevert om de marketing- en bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Anderzijds is het belangrijk om ook de overige onderdelen van de strategie tegen het licht te houden, zoals de aanwezige skills binnen een organisatie. Op die manier wordt het duidelijk waar zwaktes en kansen binnen de strategie liggen, en kan je hierop je aanpak steeds afstemmen. Bij Colruyt Group voeren ze deze audit jaarlijks uit.

2. De juiste tools

Het analyseren van data is essentieel om de nodige inzichten te verkrijgen – steeds meer organisaties zien dat in. Wanneer je als organisatie niet bent ingericht op data-analyse, kan het voorkomen dat je in het begin gebruik maakt van een gratis analysetool om voorzichtig maar snel te starten. Zo ook het Digital Analytics & BI-team (voorheen ‘web-analytics team’) van Colruyt Group, toen zij net begonnen met het uitvoeren van analyses in 2012. Dat kan tot een bepaalde hoogte de juiste inzichten bieden. Totdat gegevens ‘volwassen’ worden en daarmee een stuk complexer. Daarnaast vragen steeds meer afdelingen om uiteenlopende data-analyses waardoor een gratis analysetool niet meer aansluit bij de wensen en criteria die gesteld worden aan data-analyse. 

Met de eenvoudige, gratis analysetools is het niet mogelijk om geïntegreerde rapportages te maken. Datasets worden daardoor niet gecombineerd binnen één rapport. Een overkoepelend overzicht ontbreekt. Dat was voor Colruyt Group één de reden om over te stappen naar Adobe Analytics. Het Digital Analytics & BI-team is nu in staat om diverse statistieken samenvoegen voor hun analyses. Door complexere data-analyses uit te voeren, op basis van verschillende databronnen, worden betrouwbare inzichten verkregen die Colruyt Group in staat stelt om succesvol te zijn.

3. Combineer en experimenteer

Je kunt je voorstellen dat een multi-branded retailer als Colruyt Group oneindig veel data via verschillende kanalen binnenkrijgt. Klanten bezoeken fysieke winkels en doen daar hun aankopen, maar kunnen ook via een webshop een bestelling plaatsen. Ook bestaan er per merk weer eigen touchpoints binnen het klanttraject. Hoe kun je daar dan relevante of zelfs vernieuwende inzichten uit halen?

Kijk breder dan één merk of kanaal en combineer verschillende datasets met elkaar. Dat is een mooie basis om te experimenteren. Zo combineerde het Digital Analytics & BI-team data van de Colruyt-app, -website en -kassasystemen om meer inzicht te krijgen in de verschillende klantsegmenten. Daar kwamen bijzondere ontdekkingen uit voort volgens het team, zoals bijvoorbeeld een duidelijke segmentatie tussen klanten en de kanalen die ze gebruiken. Het combineren en experimenteren met verschillende datasets kan daarom zeker lonend zijn!

Benieuwd naar de tweede webcast van The Experience Makers Live met Colruyt Group en MultiMinds? Klik hier om de recording on demand terug te kijken.

Plaats als eerste een reactie