Hoe je jouw A/B-testen eenvoudig verbetert

Ahold Delhaize maakt volop gebruik van A/B-testen. Wat kunnen we leren van deze food retailer?

Wanneer een klant jouw online winkel bezoekt, hoop je natuurlijk dat deze klant zoveel mogelijk geld uitgeeft. Die aankopen worden veelal gedreven vanuit innerlijke behoeften. Daardoor zijn we al gauw geneigd om te denken dat het een proces is waar we zelf weinig invloed op hebben. Hooguit met wat psychologische marketing en een aanbieding op specifieke producten. Toch zijn er meer manieren om de conversieratio te verhogen.

Een belangrijk onderdeel van CRO, ofwel conversieratio-optimalisatie, is door en door testen. Hoe voor de hand liggend het misschien mag klinken: A/B-testen zijn goud waard voor alle betrokken afdelingen, van IT tot marketing. Maar voordat je in het wilde weg gaat testen, is het noodzakelijk om een duidelijk doel te stellen. Daarom maakt Ahold Delhaize volop gebruik van A/B-testen als onderdeel van hun CRO-strategie. Wat kunnen we leren van deze succesvolle, internationale food retailer?

Uit de keuken van Ahold Delhaize

Tijdens de eerste webcast van The Experience Makers Live vertellen Carlos Vicente van Ahold Delhaize en Craig Taylor van Nobi Digital meer over het optimaliseren van conversieratio’s (CRO) met behulp van A/B-testen. Zonder al te veel weg te geven (dus bekijk zeker ook de volledige webcast), vind je hieronder een kort overzicht van de belangrijkste lessen.

1. Maak het relevant voor stakeholders

De relevantie van een test is onmiskenbaar voor het slagen van een A/B-test. Het gaat niet alleen om wat jij denkt dat relevant is, ondanks dat je waarschijnlijk geweldige ideeën hebt. Wanneer andere zaken prioriteit hebben vanuit het management, is het zinloos om je met het testen te focussen op de minder relevante zaken. 

Een handige manier om dit te voorkomen, is door het ideevormingsproces te stroomlijnen en de hele organisatie bij het proces te betrekken. Door middel van een online formulier, met duidelijke vragen en deliverables, kan iedere betrokken afdeling voorstellen indienen met een bepaalde prioriteit. Vergeet niet om het simpel te houden. Overweldig je respondenten niet, want wanneer je te veel vraagt, zullen ze afhaken. Op basis van de aangegeven prioriteit kun je gerichter tests opzetten en relevante resultaten laten zien aan stakeholders.
 

2. Trek betrouwbare conclusies

Het kan voorkomen dat je een A/B-test ingaat zonder er zeker van te zijn dat een test een (betrouwbare) conclusie oplevert. Maar hoe kom je daar dan achter? Deze gratis online tool van Adobe Target biedt de juiste handvaten, zo ook voor de teams van Ahold Delhaize en Nobi Digital. Met behulp van de calculator kunnen zij, voorafgaand aan een test, berekenen of deze test ook daadwerkelijk tot een valide steekproef komt. 

De online calculator vertelt je na het invullen van de nodige data alles over het slagingspercentage van een bepaald testidee. Laat ideeën vallen die statistisch niet haalbaar zijn en krijg meer inzicht in een representatieve uitkomst. Het grote voordeel is dat de tool gratis beschikbaar is. En een pro-tip tijdens het testen: stuur een test bij waar nodig, maar doe dat niet te snel. Op die manier handel je niet alleen op basis van emoties en intuïtie, maar vooral op basis van de statistieken.

3. Wees voorbereid op alle vragen

Zoals gezegd zijn er meerdere stakeholders betrokken bij het opzetten, uitvoeren en beoordelen van A/B-testen. Dat betekent tegelijkertijd een veelvoud aan uiteenlopende vragen uit verschillende hoeken. De marketingafdeling wil bijvoorbeeld graag meer weten over de verschillende doelgroepen terwijl e-commerce specialist daar misschien niet mee bezig is.

Wat voor de ene afdeling relevant is, kan voor de andere afdeling totaal geen betekenis hebben. Door Adobe Analytics voor uiteenlopende rapportages in te zetten, kan het team van Ahold Delhaize voorzien in alle behoeften binnen de organisatie. Ze hebben de mogelijkheid om over verschillende segmenten heen analyses uit te voeren en krijgen daardoor een bredere kijk op de data. Zo zijn ze voorbereid op alle mogelijke vragen en verloopt het beantwoorden van die vragen nu een stuk soepeler.

Benieuwd naar de eerste webcast van The Experience Makers Live met Ahold Delhaize en Nobi Digital? Klik hier om de recording on demand terug te kijken.

Plaats als eerste een reactie