Wat is de impact van het cookiesless tijdperk op A/B testen?

Hoe kan ik nog vertrouwen op de testdata?

Privacy en transparantie zijn de twee belangrijkste speerpunten als het gaat om de digitale consument. GDPR, Browser beveiliging en de cookiewet hebben er onder andere voor gezorgd dat de effectiviteit van de tracking-cookies steeds verder aan het afnemen is om de privacy en transparantie te voor de consument kunnen waarborgen.

Door de tracking cookies te elimineren is het onmogelijk om het onlinegedrag van de bezoeker over een langere periode te volgen. Voornamelijk de client-side, op JavaScript gebaseerde oplossingen, zoals bijvoorbeeld de meeste A/B test oplossingen, verliezen het overzicht in de tracking en het gedrag van hun bezoekers door de aanpassingen in browsers. De informatie is namelijk niet opgeslagen en hierdoor ontbreekt de data over een bezoeker op het gebied van bijvoorbeeld eerder website bezoek, wel of niet geconverteerd, wel of niet de website verlaten etc.

Kortom, de mogelijkheid van een consistente website-ervaring in optimalisatie en personalisatie campagnes is beperkt en de data is niet per definitie betrouwbaar. Elke unieke gebruiker wordt namelijk na een bepaalde tijd weer als nieuw gezien. Meten is in dit geval dus niet weten.   

Browser Privacy

Apple Safari’s Intelligent Tracking Prevention (ITP) en Mozilla FireFox’s Enhanced Tracking Prevention (ETP) zijn twee van de vele voorbeelden van initiatieven om de privacy van de digitale consument te verbeteren. En zoals eerder dit jaar werd bekendgemaakt gaat Google Chrome hierin mee. 

Google heeft het concept plan (FLoC, Federated Learning of Cohorts) om geen individuele persoonsdata op te slaan en juist te werken met geaggregeerde data om gebruikers segmenten te creëren. Hierdoor blijven ze naar de toekomst toe voldoen aan de gestelde privacywetgevingen. 

Een bijkomend voordeel is van omschakelen naar een oplossing zonder JavaScript tags is dat naast de privacy ook gelijk de customer experience wordt verbeterd. Immers tags en scripts kunnen voor vertraging in de laadtijd zorgen. In ons vorige artikel “Wat is server-side A/B testen?” lees je hier meer over.

Meten is weten

Welke mogelijkheid is er dan wel om accurate data te verzamelen voor bijvoorbeeld A/B testen? Het meest simpele antwoord is; gebruik geen tags die client-side cookies en 3rd party tracking cookies vereisen. 

SiteSpect bijvoorbeeld, is niet afhankelijk van tags/scripts voor het uitvoeren van A/B testen en plaats standaard 1st party, server-side (HTTP Only) cookies. Hierdoor is accurate data gegarandeerd en bent u voorbereid op toekomstige aanpassingen in de browsers. Kortom: meten is in dit geval zeker weten!

Future Proof?

Het blijft lastig om met zekerheid te voorspellen wat Google, Apple en andere browsers gaan ondernemen op het gebied van 3rd party en client-side cookies. 

Op dit moment zijn in de A/B test markt veel tijdelijke oplossingen te vinden om zo goed mogelijk met de huidige tracking beperkingen om te gaan. Echter valt de duurzaamheid van een strategie die gebaseerd is op het doorlopend aanpassen (lees: development tijd) van de oplossing op basis van de wijzigingen in de browsers te betwijfelen.   

Return on Investment

Het is belangrijk om kritisch naar de marketing stack te kijken en te analyseren of de huidige oplossingen, waaronder de A/B test oplossing, afhankelijk zijn van client-side, 3rd party tracking cookies en tijdelijke oplossingen op het gebied van digitale klantbeleving en data verzameling. Is de huidige oplossing de investering nog waard of wordt het tijd om eens kritisch te kijken? 

Wil je meer weten over onze unieke aanpak? Neem dan eens een kijkje op onze website.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →