De rol van media binnen het aankoopproces van een auto

Om de rol van media tijdens de customer journey in kaart te brengen, heeft Markteffect in mei 2021 onderzoek gedaan

De rol van media binnen het aankoopproces van een auto

De customer journey bij de aanschaf van een nieuwe of tweedehands auto valt uiteen in 3 fases: inspiratie, oriëntatie en aanschaf. Om de rol van media binnen al deze fases in kaart te brengen, heeft Markteffect in mei 2021 hier onderzoek naar gedaan. Het onderzoek is uitgevoerd onder 585 Nederlanders die volledig of deels invloed hebben op het besluit over de aanschaf van een auto én in de afgelopen 6 maanden een nieuwe of tweedehands auto hebben aangeschaft. Vanuit AutoWeek is aanvullend een verdiepend onderzoek uitgevoerd onder hun website bezoekers in mei 2021 (4.866 respondenten). 

In de inspiratiefase is te zien dat ruim de helft van de autokopers het automerk kennen vanuit hun eigen ervaringen, op gepaste afstand gevolgd door hun eigen netwerk (familie, vrienden, 25%). Qua media spelen autowebsites (23%) en TV (20%) een grote rol in deze fase.

In de volgende fase, de oriëntatiefase, is een bezoek aan dealer/garage duidelijk de nr 1 bron voor informatie (47%). Van de media zijn de autowebsites de meest belangrijke bron.

Benieuwd naar nog meer resultaten uit het onderzoek? Kijk op dpggrow.nl

Plaats als eerste een reactie