Digital advertising bestedingen in 2019 naar 2,2 miljard, dit jaar daling van 20 procent

Groei komt in 2020 na tien jaar tot stilstand.

123RF

Het marktaandeel van digital advertising is vorig jaar nog verder gestegen. Adverteerders besteedden in 2019 2,2 miljard euro aan digitale advertenties. Voor 2020 zijn de verwachtingen een stuk minder positief.

Alle respondenten van de
Online Ad Spend Study, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland uitvoerde en vandaag presenteert, zien dat COVID-19 een negatieve impact heeft op het digitale marketingbudget. Op basis van de informatie die is verstrekt, verwachten de onderzoekers voor 2020 een daling van de ad spend van gemiddeld twintig procent ten opzichte van 2019.

Nathalie La Verge, digital media-expert van Deloitte: 'In de tien jaar dat de Online Ad Spend Study wordt gepubliceerd zijn er veel trends en ontwikkelingen langsgekomen, zoals verschuiving naar digital vanuit alle mediumtypen, de groei van mobiel en video, en de dominantie van de global platforms binnen het Nederlandse digitale marketing ecosysteem. Met de nieuwe realiteit zal het tijdperk van tien jaar digitale groei ten einde komen. Met deze turbulente start van het nieuwe decennium liggen er uitdagende tijden voor ons.'

Advertentie
advertisement

Digital advertising ruim op 1

Digital advertising laat ook in 2019 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich. Er is een samengestelde jaarlijkse groei over de periode van 2012-2019 van 9,7 procent. Net als in voorgaande jaren is search advertising ook in 2019 de belangrijkste drijver van deze groei.

Sinds 2013 zien we jaarlijks al de grote invloed van search binnen het totale online- advertentiebudget, het groeipercentage van dit jaar (+15%) bevestigt dat search een onmisbaar onderdeel is van het advertentiebudget.

1
2

DOOH +35 procent, digital audio +44 procent

Naast een aanhoudende groei van online video (+21%) laat het onderzoeksrapport zien dat de sterke opmars van digitalisering van andere traditionele media zich voortzet. Mede dankzij de toename van het aantal schermen en campagnes groeide DOOH-advertising (Digital Out of Home) in 2019 verder door met 35 procent. Ook binnen de nog traditionele audiomarkt worden stappen gezet richting digital en groeide digital audio in 2019 met 44 procent.

​​​​​​​COVID-19-impact op bestedingen

Het onderzoeksrapport laat zien dat door COVID-19 de daling in bestedingen met name aan het einde van het eerste kwartaal en het begin van het tweede kwartaal van dit jaar is ingezet. De shock die het virus teweegbracht, zorgde volgens de respondenten ervoor dat campagnes, met name in de travel-, entertainment-/events- en automotive industrie, zijn gepauzeerd of gecanceld.

Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: 'De COVID-19-uitbraak heeft onze wereld, het dagelijks leven en onze industrie drastisch beïnvloed. Wat de volledige impact zal zijn kunnen we nog niet volledig aangeven. Wat we wel weten, is dat een goed overzicht van de situatie vóór COVID-19 essentieel is voor benchmarking, het begrijpen van de impact en routes naar herstel.'

Plaats als eerste een reactie

Advertentie