Google Analytics 4 mooie aanleiding om zorgvuldig naar eigen data te kijken

Vanaf 1 juli 2023 stappen we over van Universal Analytics naar Google Analytics 4 (GA4). Wat gaat er zoal veranderen?

Universal Analytics was jarenlang de standaard voor marketingprofessionals om te werken met Google. Maar vanaf 1 juli 2023 zal dat Google Analytics 4 (GA4) worden en het is belangrijk dat bedrijven op tijd overstappen zodat ze alle functionaliteiten kunnen gebruiken van de nieuwe analysetool. We vragen aan Mark Grooteman, Sr. Tech & Data Consultant bij Online Company, wat er gaat veranderen.

Wat gaat er precies gebeuren?

,,Google heeft aangekondigd dat het vanaf juli 2023 met Universal Analytics stopt met data verzamelen en dan moet je dus overstappen op GA4. Dat betekent dat bedrijven eigenlijk nu moeten beginnen met het inplannen van de data die je als bedrijf nodig hebt. Het is een mooie kans om eens scherp te kijken naar wat ze nu verzamelen en wat er echt nodig is om hun werk te doen.’’

Dat ze kritisch kijken naar welke data ze echt gebruiken?

,,Zeker, zodat je de hoeveelheid data die je verzamelt tot een minimum beperkt. Je moet natuurlijk alleen de gegevens van de mensen verzamelen die passen bij jouw doelgroep en doelstelling en niet meer.’’

Want een voorname reden voor het beginnen met deze nieuwe tool is dat je de privacyregels krijgt ingebouwd?

,,De belangrijkste aanpassing aan de nieuwe regels is dat je een IP-adres niet meer kan opslaan. Het is nog even de vraag of GA4 ook aan alle recente GDPR-regel voldoet van de EU.’’

Met het onvermijdelijke verdwijnen van de third party cookies komt de focus veel meer op eigen data van bedrijven te liggen. Kan je dat hiermee makkelijker organiseren?

,,Google heeft wat tools waardoor je wat meer de effecten van een campagne kan voorspellen op basis van je eigen data. Dus dat helpt als je gaten in je data hebt zitten. Zo proberen ze bijvoorbeeld te voorspellen wat de hoeveelheid terugkerende bezoekers is zodat je toch een beetje kan plannen zonder te veel cookies te gebruiken.’’

Zijn bedrijven eigenlijk klaar voor het verdwijnen van de third party cookies?

,,Technische partijen die in deze wereld zitten, zijn daar volop mee bezig, maar de ‘gewone’ bedrijven die aan online marketing doen, hebben nog wel wat stappen te maken. Het is aan de mediabureaus om ze daarover goed te informeren. Ik denk wel dat ze door GA4 en door de strengere privacyregels wat meer zelf over een first party strategie gaan nadenken terwijl ze nu veel van de strategie aan de bureaus overlaten. Ze zouden nu wat meer de regie kunnen pakken.’’

Je kan met GA4 wat meer je eigen customer journey als basis nemen?

,,Het segmenteren op doelgroepen wordt hiermee beter en daar zit wel winst. Je moet je afvragen: welke doelgroepen heb ik en hoe ga ik die activeren? Een andere opvallende nieuwe functie voor marketeers zijn de “slimme” doelgroepen die GA4 zal hebben op basis van de al aangehaalde voorspelling. Zo kan je bijvoorbeeld leren welke mensen naar verwachting terug zullen keren als kopers. Dit kunnen bijvoorbeeld interessante nieuwe doelgroepen zijn voor remarketing- en lookalike campagnes.’’

Kan je aangeven wat er minder goed kon met UA en beter met GA4?

,,Weet je waar het meeste winst valt te halen? Dat je hierin veel beter verschillende ‘journeys’ met elkaar kan vergelijken. Voorheen was een journey via een app of via een website allemaal een losse data-omgeving, maar nu kan je dat in één omgeving volgen. Het past veel beter bij het webgedrag van mensen waarbij je constant wisselt tussen iets opzoeken in de app en via website. Daar is wel wat winst uit te halen. Ook zijn er nieuwe metrics die standaard in GA4 worden opgenomen, zoals bijvoorbeeld engaged sessions. Op die manier kan je je campagne evalueren en sturen op kwalitatief bezoek zonder een custom implementatie.’’

Wordt het moeilijker of niet?

,,Er is zeker een leerproces, maar waar je in het vorige systeem vooral standaardrapporten kreeg, kan je er nu rapportages op maat mee maken.  Bureaus moeten bedrijven meenemen in het verzamelen van data en daar gaat ook tijd inzitten. Ik zou de focus eerst op het data verzamelen leggen en daarna moet je nadenken hoe je die data gebruikt. Het wordt een uitdaging om te kijken hoe je de voorspellingen van Google kan implementeren in je marketingstrategie. Mensen hebben misschien van nature wat weerstand, maar het is een kans om een nieuwe start aan dataverzameling te doen en daar kritisch naar te kijken. Misschien dat het nu wat hectisch lijkt voor mensen en daarom adviseren wij een stappenplan met een roadmap: welke data heb je nodig, welke doelgroepen wil je bereiken, welke conversiepunten, welke koppelingen in Google Ads? Gewoon rustig aan de slag gaan.’’

Helpen jullie daarbij?

,,Wij begeleiden bedrijven daar in. Van het maken van een plan, een roadmap tot de technische implementatie. Het is een soort nieuwe soort en wij zullen de nieuwe mogelijkheden in GA in de gaten houden om zo optimaal mogelijk mensen te bereiken.’’

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel? Neem dan contact op met info@onlinecompany.com. Online Company verbindt merken en organisaties. Ambities aan processen. Branding en performance. Ze breken silo's af en bouwen aan geïntegreerde teams. Samen realiseren zij duurzame groei en continuïteit voor haar partners. 

 

Online Company is onderdeel van het Candid platform. Candid verenigt de creatieve en strategische kracht van onder meer de mediabureaus STROOM, M2Media en De Media Maatschap, de digitale bureaus Online Company, Havana Harbor en Positive, de social media expert Daily Dialogues en het reclamebureau XXS. Daarnaast hebben marketing innovatie bureau Cogonez, brand identity specialist Millford, PR- en communicatiebureau Coopr en brand innovatie & transformation bureau Brand Potential zich bij ons gevoegd. De bureaus van Candid leveren marketing- en communicatieoplossingen die door data zijn geïnspireerd, door techniek worden ondersteund en door creativiteit worden gedreven. Maar die bovenal groei realiseren voor onze klanten.