Premium

Heineken meest genoemd door Nederlands publiek als hét EK Voetbal-merk

Ook Albert Heijn, Jumbo, Nike, Lay’s en ING worden vaak geassocieerd met Euro 2024.

EK Voetbal-merk

Er komt een gigant van een sportzomer aan en Nederlanders kijken (niet verrassend) het meest uit naar het EK Voetbal (42 pct) en de Olympische Spelen (22 pct). Als het gaat om het EK Voetbal, zegt een derde (vrijwel) alles te kijken en een derde vooral de wedstrijden waarin Nederland speelt. (De rest is minder fanatiek. 13 procent kijkt zelfs helemaal geen voetbal.) Dat blijkt uit consumentenonderzoek (N=1004) dat in samenwerking met Adformatie werd uitgevoerd door MSI-ACI. Maar welke media zijn favoriet om het EK te volgen, wat staat er op tafel tijdens de wedstrijden en vooral welke merken zijn dé EK-merken van Nederland?

Hét EK Voetbal-merk volgens Nederland?

Als de Nederlandse consument één merk mag noemen dat volgens hem of haar het best bij het EK past (open vraag), tekent zich een afgetekende winnaar af: een kwart zegt Heineken. Na een heel tijdje niks volgen dan Nike (in tegenstelling tot Adidas geen Euro 2024-sponsor) met 8 procent, Lay’s ( wel sponsor) met 7 procent en ING dat al jaren lang hoofdsponsor is van het Nederlands voetbal met 6 procent. Dit is de top 10:

Als u één merk mag noemen dat volgens u het best bij het EK past, welk merk is dat dan?

Heineken                                    24%    
Nike                                          8%
Lay's      7%
ING                                            6%
Albert Heijn           5%
Adidas                                        5%
Jumbo                                        4%
Coca-Cola             4%
Weet niet     3%
Duyvis        2%

Naast de open vraag, legden we nog een meerkeuzevraag voor over het best passende biermerk en dé EK Voetbal-supermarkt. Daar komen Heineken, Albert Heijn en Jumbo uiteraard weer in terug. Dit zijn de rest van de uitkomsten:

Welk biermerk past het best bij het EK?

Heineken                          64%    
Hertog Jan                       10%
Amstel                              9%
Bavaria                             5%
Grolsch                            4%
Jupiler                               4%
Anders namelijk…   5%
Campagne die Heineken voerde voor EURO 2020 (in 2021)

Welke supermarkt is wat u betreft dé EK Voetbal-supermarkt?

Albert Heijn                                 47%    
Jumbo                                        36%
Lidl                                            6%
Plus                                           5%
Dirk                                           3%
Aldi          1%
Hoogvliet                                    1%
Spar                                          1%
Dekamarkt           0%

Spaaracties

Heb je het over supermarkten en het EK, dan praat je ook over spaaracties rond het EK Voetbal. Iets meer dan de helft zegt geïnteresseerd te zijn in die spaaracties. Maar waar gaan zij vooral op aan? Vooral op oranje kledingstukken zoals shirts, capes en jurkjes.

Wat vindt u leuk om te sparen?

Oranje shirts, capes, jurkjes of andere kleding                                         47%
Poppetjes (zoals in het verleden bijvoorbeeld Wuppies)                          38%    
Stickers of voetbalkaarten                                                                     33%
Oranje decoraties om het huis mee te versieren                                     31%
Oranje petjes of andere hoofddeksels                                                     27%
Andere gadgets (zoals zonnebrillen, sleutelhangers, vlaggetjes)         38%
Lekker veel chips
Lekker veel chips Shutterstock

Media

Het is logisch dat televisie favoriet is tijdens het EK Voetbal. Zeven op de tien Nederlanders zegt het voetbal daarop te volgen. Maar social media (30 pct) en Internet c.q. live stream (28 pct) zijn ook populair. Ruim een kwart volgt het EK (ook) in de krant en op online nieuwssites.

Hoe gaat u het EK Voetbal volgen om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws rondom het EK?

Televisie                                                                   69%    
Social media                                                            30%
Internet / Live stream                                               28%
Ik lees erover in de krant/online nieuwssites               27%
Het dagelijkse praatje bij het koffiezetapparaat           18%
Radio   14%
Ik volg het niet                                                       14%
Euro 2024
Euro 2024

Commercials

De eerste EK-commercials zijn inmiddels uit (tijdens het veldwerk van dit onderzoek nog niet). Gevraagd naar waar EK-c.q. sportzomerreclame over moet gaan, geven de meesten (43 pct) aan ‘Samen zijn/samen beleven’. Daarna komt – lekker Nederlands – ‘Aanbiedingen’ (22 pct).

Waar moet reclame tijdens het EK / de sportzomer volgens u over gaan?

Samen zijn/samen beleven                   43%    
Aanbiedingen                                        22%
Producten                                            8%
Spaaracties                                         7%
Iets anders, namelijk: …                       1%
Weet ik niet                                        19%

Bonusmateriaal

Met onderstaande kunt u misschien niet zoveel, maar bij Adformatie en MSI wilden we dit gewoon graag weten; wat staat er bij de voetbal op tafel?

Wat moet er bij voetbal kijken sowieso op tafel staan? (Lekkernijen)

Chips                                                             65%   
Nootjes                                                          49%
Bittergarnituur                                                39%
Andere zoutjes                                              29%
Belegde toastjes                                            22%
Delicatessen (olijven, kaas, charcuterie, gerookte zalm, tapenade)    21%
Taart                                                             5%
Andere zoetigheid                                          12%
Luxe EK-borrelplank met charcuterie, olijven en meer
Luxe EK-borrelplank met charcuterie, olijven en meer Shutterstock

Wat moet er bij voetbal kijken sowieso op tafel staan? (Dranken)

Frisdrank                                                       52%    
Bier                                                               51%
Koffie of thee                                                 26%
Wijn                                                               22%
Alcohol vrij bier                                              16%
Anders, namelijk…                                         2%

Over het Adformatie-MSI-consumentenpanel

In samenwerking met MSI-ACI voert Adformatie iedere twee weken een consumentenonderzoek uit naar aanleiding van de marketingactualiteit.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie