Het belang van storytelling in de financiële sector

We duiken dieper in de wereld van Finance en spreken daarover met Pim Wisbrun, branchespecialist Finance bij DPG Media.

Pim Wisbrun is senior accountmanager in het Top Branche Team van DPG Media. Hij is naast de energiebranche ook verantwoordelijk voor adverteerders in de financiële markt en helpt merken graag met de juiste keuzes maken op het gebied van marketing, adverteren en media.

 

Pim, waarin verschilt adverteren in de financiële sector van andere sectoren en hoe speel jij met DPG Media hierop in?

Voor banken is het moeilijk om zich als merk te onderscheiden richting de consument. Elke bank wil ‘menselijk’ overkomen, het hebben over ‘financieel gezond leven’ of starters helpen met hun eerste huis. Daarnaast zie je ook dat de meeste banken hun regionale kantoren de afgelopen jaren hebben gesloten. Hierdoor hebben de consumenten minder contact en binding met het merk, bewust of onbewust.

We proberen daarom onze financiële adverteerders zo goed mogelijk te helpen met het maken van content. Storytelling is heel belangrijk als het gaat om onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld rondom het thema hypotheken. De consument staat voor een moeilijke keuze: ‘Moet ik verhuizen? Of kan ik beter gaan verbouwen en verduurzamen?’ De kwaliteit en originaliteit van de content moet vervolgens het verschil maken. Hiermee onderscheiden banken zich van elkaar. De Brand Studio van DPG Media is hierin een hele belangrijke schakel."

Wat zijn volgens jou de belangrijkste trends en innovaties binnen jouw branche?

“De meeste banken hebben hun regionale kantoren de laatste jaren gesloten. De filialen zijn in rap tempo verdwenen uit het straatbeeld. De pandemie versnelde dit proces. Banken breiden hun online services uit en hebben in plaats van kantoren nu zorgcoaches, servicepunten en adviespunten.De SNS Bank en RegioBank zijn hierop de uitzonderingen. Zij geven er de voorkeur aan om dicht bij de klant te blijven zitten.

Daarnaast zie je de opkomst van fintech bedrijven. Denk hierbij aan Mollie (betalingssysteem), flitskredieten (BridgeFund en New10) en ook crypto. Crypto heeft de laatste tijd wat klappen gehad, waardoor het investeren in een digitale munt voor consumenten nog onzekerder lijkt dan ze al dachten.

Welke advertentievormen zijn op dit moment het meest populair?

"Zoals ik al eerder zei, willen de meeste banken hetzelfde. Neem weer het voorbeeld van `verhuizen, verbouwen of verduurzamen’. Het gaat om dezelfde onderwerpen, maar de uiteindelijke marketingboodschap is bij elke bank verschillend. Alle banken kunnen door middel van storytelling hun klanten informeren en inspireren over diverse services. Daarmee benadrukken ze hun unieke punten. Financiën is over het algemeen geen sexy onderwerp. Juist met branded content maak je een dergelijke boodschap aantrekkelijker zodat deze de doelgroep ook echt bereikt.”

Wat zijn de grootste uitdagingen de komende tijd en wat is jouw advies voor de toekomst?

“De grootste uitdaging zit de komende tijd in de budget cuts bij financiële instellingen. Er wordt gesneden in de marketingbudgetten, maar de doelstellingen veranderen over het algemeen niet. Het wordt een uitdaging voor adverteerders dezelfde resultaten te behalen met een kleiner budget dan voorheen. Mijn advies aan alle financiële adverteerders is om te blijven werken aan het merk.

De koopkracht van mensen en het vertrouwen in het bankwezen zijn achteruitgegaan. Het merk gaat dan een belangrijkere rol spelen. Zeker in een tijd waarin iedereen opnieuw naar zijn financiën kijkt, is het cruciaal om zichtbaar te zijn voor consumenten. Geldzaken hebben immers direct invloed op hun dagelijkse leven.”

Wil je nog meer kennis opdoen over digitale media en marketing? Kijk dan op www.dpgmediagroup.com/grow.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →