Jouw product bovenaan de verlanglijstjes? Het start met tv-reclame

Wij deden er bij Ster onderzoek naar en met het oog op de naderende Sint- en Kerstverlanglijstjes

kinderen

Dit weekend was ik bij een vriendin en keek haar dochter Pippa (6) televisie. Opeens sprong ze op en riep: ‘Kijk, kijk mama deze bedoel ik! Deze wil ik zo zo zooooooo graag hebben!’. Ze pakte de afstandsbediening, spoelde terug en liet de commercial nogmaals aan haar moeder zien. Hoe zit dat nu precies met de invloed van tv-commercials op verlanglijstjes? Wij deden er bij Ster onderzoek naar en met het oog op naderende Sint- en Kerstverlanglijstjes - het oriëntatieproces voor Sinterklaascadeaus begint immers al in september - deel ik graag de bevindingen.

Tv-commercial trigger voor ideeën & behoeften

Het verlanglijstje voor Sinterklaas is natuurlijk niet enkel voor ouders en kinderen het belangrijkste lijstje van het jaar, maar ook voor jouw bedrijf. Welk gezinslid komt met het idee, wie kiest, wie bepaalt en wie betaalt? Om antwoord te krijgen op deze vragen heeft Ster samen met YoungWorks onderzoek gedaan, getiteld De invloed van tv-commercials op gezinsaankopen. De belangrijkste conclusies:

  • Tv-commercials spelen een belangrijke rol in de eerste fase van de aankoop van speelgoed, waarin behoeften en ideeën ontstaan.
  • Kinderen herkennen het speelgoed dat ze in de reclameblokken hebben gezien in de winkels en folders. Dat geeft een prettig gevoel van herkenning en versterkt hun wensen.
  • De herhaling van tv-commercials zorgt voor groei van verlangens. Wanneer kinderen herhaaldelijk vragen om een bepaald speelgoedartikel is dit voor de ouders een bevestiging dat het kind het écht graag wil hebben.
  • Tijdens het tv-kijken delen kinderen hun verlangens meteen met hun ouders.
  • Het kopen van speelgoed is sterk gekoppeld aan bijzondere momenten als Sinterklaas, Kerstmis, het suiker- en offerfeest, verjaardagen, zwemdiploma’s, rapporten, de start van de vakantie of een lange autorit.
  • Grootouders zijn belangrijke leveranciers van cadeaus. Hun zoon of dochter geeft hen veelal door wat de cadeauwensen van de kleinkinderen zijn. Vaak kopen grootouders grotere en duurdere cadeaus, zoals buitenspeelgoed, fietsen, skateboards en/of elektronische apparaten.

Ben je zelf moeder of vader, dan zullen de conclusies van dit onderzoek, geen complete verrassing voor je zijn. Als niet-moeder heb ik deze eigen ervaring niet en hing, tot afgelopen weekend, volledig aan het onderzoek. Des te leuker om dit met Pippa in real life bevestigd te zien.

Hoe meer reclame, hoe vaker op verlanglijstje

Ook ander onderzoek* toont aan dat de merken die het meest reclame in zetten het vaakst voorkomen op verlanglijstjes voor Sinterklaas. Wil je jouw producten bovenaan de verlanglijstjes dit jaar? Dan is het een goed idee om te adverteren bij NPO Zapp(elin). Op ster.nl/sinterklaas staan alle speciale inkooppakketten.

Het enthousiasme van Pippa op reclame

Nadat ik Pippa uit haar dak zag gaan door de tv-commercial, vroeg ik mijn vriendin of dit altijd zo ging, en ja dat gaat áltijd zo. ‘In aanloop naar haar verjaardag in april, zeg ik dat ze het maar voor haar verjaardag moet vragen. En ruim voor december zeg ik dat ze het op de verlanglijst voor Sinterklaas kan zetten’, vertelde mijn vriendin. Of ze het niet storend vindt dat Pippa zo duidelijk reageert op reclame, vroeg ik haar. Het tegendeel bleek waar. ‘Ik vind het juist handig om te zien waar ze écht enthousiast over is. Ruim vóór Sinterklaas heb ik zo al in mijn hoofd wat ze echt graag wil hebben. En wanneer oma, zodra de eerste pepernoten in de winkel liggen, vraagt wat Pippa leuk vindt om te krijgen, kan ik daar tenminste ook al antwoord op geven.’

 

Wil je de Ster-onderzoeksuitgave De invloed van tv-commercials op gezinsaankopen ontvangen of meer weten over adverteren bij NPO Zapp(elin)? Neem dan contact op met Noortje Lankhaar via noortje.Lankhaar@ster.nl of  035-6725500. En/of kijk voor meer info op ster.nl/sinterklaas.

*Bron: Buijzen, M., The impact of advertising aimed at children: Intended and unintended effects, 2003.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.