Ho ho ho….. hoe help jij je klant de feestdagen door?

De december feestdagen staan voor de deur. Hoogste tijd om met je doelgroep in gesprek te gaan om te weten te komen hoe je ze kunt helpen.

Inmiddels is het onderwerp Corona zo’n beetje door iedereen aangehaald. En nu ga ik ook. De pandemie heeft zo’n beetje invloed op alles. Situaties waarvan je dacht dat ze onaangeroerd bleven; vertrouwd, als een warm dekentje op een winterse avond, worden uiteindelijk wel door iemand in de corona blender gegooid. De pandemie heeft namelijk alles in haar greep. Wie we zien, waar we heen gaan en wat we doen. En vooral op welke afstand (1,5 of 2 meter, virtueel, maar hoe dan ook op afstand). Nu schijnt dat de pandemie haar klauwen óók in de feestdagen heeft gegraven. Zucht…

Nu ben ik een Sinterklaas & Joelfeest aficionado, maar mijn familie doet er niet veel mee en mijn schoonouders wonen op een ander continent. Thuis staan de feestdagen in het teken van kerstfilms en -hits, koken, eten en drinken en cadeautjes uitpakken in flanellen pyjama. Dus, Corona, I say to you: op dat vlak, doe je me niets.

Zou je denken.

Want ook mij bekruipt een onbehagelijk gevoel. Wat als ik nergens nog garnalen kan krijgen? Of bladerdeeg? To paint a picture: ik heb zo’n koelkast met vriesvak waar max. 2 diepvries pizza’s in passen. Wat als de bloem op is, en blijft? Wat zonder eieren? Of nog belangrijk: toiletpapier? Worden mijn kerstkaarten en cadeautjes op tijd bezorgd? Een greep uit enkele (toegegeven: vrij onbelangrijke) dingen die ook mij, of zelfs mij, bezighouden: iemand zonder ‘verplichte’ etentjes en familiereünies.

We doen bij Blauw elk jaar wel onderzoek naar consumentengedrag rondom de feestdagen. Als ik als community manager de reacties lees, merk ik dat consumenten (ik ben er ook gewoon één) één ding met elkaar gemeen hebben: we maken ons zorgen. Kleine zorgen, grote zorgen. We maken ons zorgen om dingen waarvan we niet eens wisten dat we ons daar zorgen over zouden moeten maken. Ho, ho, ho eens even. Dáár heeft niemand ons op voorbereid! Een oproep aan supermarkten, cadeauwinkels, slijterijen, cateraars, entertainment en media bedrijven: help je doelgroep deze feestdagen door. Nu moet je gaan shinen. Be the hero! Weet je nog niet hoe? Dan lijkt het me een goed moment om eens met jouw doelgroep in gesprek te gaan. 

Geef je bezorgde doelgroep eens een podium. Dit kan laagdrempelig binnen onze online onderzoekscommunity. Heb je interesse, of wil je gewoon meer weten? Neem contact met mij op.
 

Door: Nikky Vukasinovic

Plaats als eerste een reactie