Maak jij deze fout bij het bepalen van de juiste productverpakking?

Als marketeer weet je hoe belangrijk het is om de klant met je verpakking te verleiden. Maar benut je hierbij wel alle mogelijkheden?

Koppel jij reacties op verpakkingen aan specifieke verpakkingskenmerken?

Als marketeer weet je hoe belangrijk het is om de klant met je verpakking te verleiden. In een wereld waarin consumenten kunnen kiezen uit ‘meer van hetzelfde’ bieden verpakkingen nog één van de weinige mogelijkheden om onderscheidend te zijn. De vraag is of we deze mogelijkheden wel altijd volledig benutten. 

Koppel jij consumentenreacties aan specifieke verpakkingskenmerken?

Veel marketeers doen onderzoek naar hoe hun verpakkingen worden ontvangen. Wat ze vaak vergeten is om de reacties van consumenten vervolgens terug te linken naar specifieke verpakkingseigenschappen. Als iemand een verpakking niet aantrekkelijk genoeg vindt, waar komt dat dan precies door? Is het de vorm? De kleur? Het materiaal? De omvang? Deze waardevolle inzichten komen niet altijd naar boven.

Erken het verband tussen cognitieve en affectieve associaties

Het algehele oordeel van mensen over een product of verpakking is altijd te herleiden tot de cognitieve en affectieve associaties die specifieke verpakkingskenmerken oproepen. Denk bij cognitieve associaties bijvoorbeeld aan ideeën over efficiency of aan overtuigingen of een product ‘premium’ of juist goedkoop is. Bij affectieve associaties gaat het meer om een gevoel bij een bepaalde verpakking; of die je aanstaat of juist niet.

Het is goed je te realiseren dat cognitieve en affectieve associaties niet los van elkaar staan. Wanneer je de blauwe kleur van een waterkoker associeert met strak en modern, terwijl je op zoek bent naar een ‘retro’ model, dan zal de affectie die je koestert voor deze waterkoker afnemen. Dat leidt er vervolgens toe dat je de koker waarschijnlijk niet zult kopen. Dit geldt voor producten maar zeker ook voor verpakkingen.

Krijg inzicht in de associaties binnen jouw categorie

Zorg er als marketeer dus voor dat je inzicht krijgt in de associaties die bepaalde verpakkingskenmerken triggeren binnen jouw categorie. Want alleen dan ben je in staat om je designers volledig te briefen, zodat zij een verpakking kunnen creëren die gegarandeerd aanslaat.

Download hier de volledige paper.

Meer weten?

Wil je meer weten over het optimaliseren van verpakkingen? Bezoek ons 'Pack to the future event' of neem contact op met onze pack testing expert; Cristiana Caldarelli, cristiana.caldarelli@ipsos.com.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.