‘Natuurlijk' voedsel: wat betekent het voor consumenten?

Ipsos onderzocht hoe consumenten de term ‘natuurlijk’ nu precies interpreteren.

ipsos

Consumenten zijn zich meer dan ooit bewust van de veiligheid en betrouwbaarheid van voedsel en dranken. Dit leidt tot een toename van het gebruik van termen als 'natuurlijk' op verpakkingen.

Hoewel termen als 'glutenvrij' voor de consument gemakkelijk te begrijpen zijn, is 'natuurlijk' iets meer dubbelzinnig. Consumenten en marketeers houden er zo hun eigen definitie op na. Ipsos onderzocht hoe consumenten de term nu precies interpreteren. 'Zonder kunstmatige ingrediënten', '100% uit de natuur' en 'gezond' waren de drie meest voorkomende associaties. Opvallend was verder dat jongere leeftijdsgroepen 'natuurlijk' associëren met organisch, terwijl ouderen dit meer betrekken op de ingrediënten. Ook denken vrouwen bij ‘natuurlijk’ eerder aan ingrediënten dan mannen. Mannen associëren ‘natuurlijk’ vooral met ‘authentiek’. Download hier het volledige onderzoeksrapport.

Meer weten?

Bij Ipsos weten we dat begrip van de markt de basis vormt van bijna alle marketingactiviteiten. Wij streven ernaar mensen, merken en markten te begrijpen om zo bedrijfsgroei te stimuleren. Lees hier meer over merkstrategieën of neem contact op met Rohit Jhamb.

 

Plaats als eerste een reactie