Op deze manier maak je je bereikte doelgroepen inzichtelijk

Crossmedia-analyticsplatform THX. biedt inzicht op zeer gedetailleerd niveau.

MeMo² THX.: Brands in control

De AV-markt is booming: Nederlandse merken geven zo’n 821 miljoen euro uit aan adverteren op tv. Het gaat hier dus om een ontzettend grote markt. Ook kiezen merken er steeds vaker voor om te adverteren met online video. Je zou verwachten dat adverteerders zich in deze groeiende markt laten overspoelen met bereiksinformatie van grote AV-campagnes, maar niets blijkt minder waar.

Dieper de doelgroep in

Adverteerders richten zich vandaag de dag met de inkoop op mediabereiksdoelgroepen vooral op sociaaldemografische kenmerken. Merken en marketeers steken veel tijd, aandacht en geld in het identificeren van de belangrijkste doelgroepen, maar eigenlijk is er extra informatie nodig om te bepalen wie daadwerkelijk wordt bereikt met de campagne-inzet. 

De praktijk leert ons dat adverteerders met de inkoop op mediabereiksdoelgroepen een zekere onderverdeling hanteren op geslacht, leeftijd of sociale klasse. Adverteerders en hun marketeers proberen voor hun merken de belangrijkste doelgroepen en segmenten te achterhalen. Hoe een adverteerder en diens marketeer de markt ook verdeelt en bewerkt, het zal nooit gedetailleerder worden dan een verdeling op basis van geslacht, leeftijd of sociaaleconomische klasse.

De doelgroepen van de meeste adverteerders bevatten echter meer kenmerken dan dit. Vandaar dat een merk enorm is geholpen als inzicht kan worden geboden in doelgroepen die bijvoorbeeld door zowel tv als online video worden bereikt. Dat inzicht was tot voor kort op detailniveau niet mogelijk. Er was dus sprake van een duidelijke mismatch tussen de wens van de adverteerder en wat het media-ecosysteem feitelijk kan bieden.

Innovatief doelgroepen identificeren

Die mismatch is inmiddels verholpen: door innovatie op het gebied van onafhankelijke crossmedia-measurement is het voor merken mogelijk om dagelijks real-time te monitoren in hoeverre de gewenste doelgroep wordt bereikt. Via lineaire televisie, uitgesteld kijken en/of online video. Hoe? Het kan met het platform THX., ontwikkeld door prijswinnend marktonderzoeksbureau MeMo². THX. is het snelst groeiende media- en marketingtrackingplatform van Nederland.

De innovatieve app is ontwikkeld om dagelijks een accuraat overzicht te geven over doelgroepenbereik binnen alle mogelijke AV-kanalen. Deze kort-cyclische transparantie kan merken en marketeers handvatten bieden bij het optimaliseren van het budget. Daarnaast is deze informatie gevalideerd, transparant en afkomstig van een onafhankelijke bron.

De werking van THX.

Hoe gaat THX. in zijn werk? Stel: een willekeurig merk lanceert een light bier zonder toegevoegde smaakstoffen en suikers, gericht op jonge en sociaal actieve vrouwelijke millennials met veel interesse in gezondheid en klimaat. De distributie verloopt exclusief via de Jumbo.

Hoe kan deze adverteerder dan THX. gaan gebruiken? Heel simpel. Het merk kan via het THX.-dashboard direct inzien wie is blootgesteld aan bijvoorbeeld de tv-campagne of aan de online video die onderdeel is van de campagne. Het gaat hier om daadwerkelijk geregistreerde exposure aan de campagne. Het platform meet namelijk via de app of iemand werkelijk is blootgesteld aan de campagne door middel van audiotracking. Daarnaast kan THX. ook locatielijsten van een outdoor-campagne van een adverteerder koppelen aan het verplaatsingsgedrag van THX.-gebruikers. Dit verplaatsingsgedrag is ook feitelijk geregistreerd verplaatsingsgedrag via de app. Hiermee kun je als adverteerder zien of een persoon is blootgesteld aan jouw outdoor-campagne. THX. kan dus zeer specifieke bereikscijfers overleggen.

Maar er is meer. Het platform maakt het ook mogelijk in te zoomen op zeer gedetailleerd doelgroepenniveau. Zo kan THX. inzichtelijk maken wat de social mediaconsumptie is van de doelgroep, maar ook bij welke supermarkt de doelgroep die is blootgesteld aan de campagne zijn of haar boodschappen doet. Of wat de bierconsumptie is van deze doelgroep of dat men eerder het OV pakt of juist de auto. Je kunt het zo gek niet bedenken, maar THX. biedt een breed scala aan kenmerken waar de adverteerder inzicht in kan verkrijgen.

Bron: Audience Report THX. (Bierconsumptie en supermarktbezoek)
Bron: Audience Report THX. (Bierconsumptie en supermarktbezoek)
Bron: Audience Report THX. (Social media-consumptie)
Bron: Audience Report THX. (Social media-consumptie)

Dus een boodschap aan alle grote merken: neem geen genoegen met media-inkoopgroepen! Monitor of uw ingekochte GRP’s en impressies ook daadwerkelijk uw doelgroep heeft weten te bereiken. En pas uw mediastrategie, planning en targeting hierop aan.  

Meer info? Stuur een mailtje naar THX@MeMo2.nl

Plaats als eerste een reactie