Premium

Patritia Pahladsingh: 'Kleur eens lekker buiten de lijntjes!'

Random Pic(k) Of The Day For A Week. Nils Adriaans vraagt vakgenoten naar hun inspiratie. Ditmaal Patritia Pahladsingh, MD van TBWA\ Neboko.

Patritia Pahladsingh

Deze week is Patritia Pahladsingh, managing director van TBWA\ Neboko, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).

Patritia over haar week: 'Binnen het TBWA\ collectief signaleren we samen "Edges", oftewel trends. Edges zijn culturele bewegingen, of bewegingen in consumentengedrag. Elke week krijgen we binnen het internationale netwerk een Edge toegelicht aan de hand van verschillende voorbeelden. Hier haal ik mijn wekelijkse inspiratie uit. Deze week deel ik graag vijf Edges met voorbeelden die de afgelopen periode de meeste indruk op mij hebben gemaakt."

Hier haar 5 pic(k)s:

1. AI-ify - 'De echte wereld wordt steeds digitaler en de digitale wereld steeds echter'

'Artificial Intelligence oftewel Kunstmatige Intelligentie is een werkwoord geworden en niet meer weg te denken uit onze wereld. Heel moeilijk om te kiezen uit de vele inspirerende uitingen van deze trend, maar ik heb een poging gedaan.

AI-algoritmes kunnen onze banen en zelfs hele bedrijfstakken een make-over geven. Dat klinkt spannend, maar AI brengt ons ook veel plezier en inspiratie, zoals op het gebied van gemak en entertainment. De echte wereld wordt steeds digitaler en de digitale wereld steeds echter. Denk aan Alexa, Siri of de robothond Spot van Boston Dynamics. Andersom, in de digitale wereld die steeds echter wordt, zien we digital influencers als de welbekende Miquela, die al door veel verschillende merken werd ingezet. Entertainment werd tijdens Covid-19 noodgedwongen op veel verschillende manieren omgezet naar digital entertainment. Van iets dichterbij is Video Orbit studio (a Mixed Reality Design Studio) met creative director Isabelle Udo uit Amsterdam wat dat betreft super-interessant en inspirerend. Zij maken bijvoorbeeld AR effecten voor Instagram. 

Persoonlijk kan ik niet wachten totdat de zelf-rijdende auto beschikbaar is voor iedereen - de perfecte blend tussen digital en real life. Dat zou a) veel veiliger zijn en b) super-efficiënt. Ideaal!

Tot slot nog een leuk voorbeeld van AI-ify van ons eigen Instagram trendplatform Backslash: Zoomfakes. Mocht je zin hebben om je volgende Zoom meeting op te leuken, dan kun je met behulp van "avatarify" software, in plaats van als jezelf, als Barack Obama of als de Mona Lisa in een call gaan zitten. Superleuk voor de vrijdagmiddag virtual drinks natuurlijk.'

Advertentie
advertisement

2. De miljardenindustrie 'wellness' - Wat wordt de volgende hype?

Wellness is een hele brede trend (en enorme industrie waar dit jaar 4,2 biljoen dollar in omgaat), die raakt aan verschillende bedrijfscategorieën, dus heel interessant! We hebben bijvoorbeeld besloten om vanaf deze week ‘s ochtends voor de drukte begint met het hele kantoor mindfulness & meditation te doen. Het is echt belangrijk, zeker nu, dat iedereen aan zijn/haar mentale wellness blijft werken.

Wat zo leuk is aan deze trend is dat het ook merken raakt waarvan je het niet meteen verwacht. Zo is financial wellness ook een hot topic nu en een ander mooi voorbeeld is de recente positionering van Harley Davidson. Harley aandelen daalden in de afgelopen vijf jaar met 50%. Het merk wil zich nu richten op een nieuwe doelgroep, niet meer alleen de stoere mannen met tattoos, maar mensen die de motor zien als een “escape” uit het dagelijks leven. Het merk wil duidelijk maken dat een Harley Davidson motor goed doet voor zowel je fysieke als mentale well being.

Als laatste tip op dit gebied wil ik het online magazine van ons trendplatform Backslash meegeven. Hun eerste magazine, niet toevallig EDGE genaamd, heeft als titel: What is the next wave of wellness? “Iedereen is op zoek naar de volgende wellness hype. In welke bedrijfstak je ook werkt, wellness doet ertoe.” Het staat boordevol inspiratie, mooie cases, korte video’s - zoals deze over Body Hacking - en take-aways voor merken. Echt een aanrader!'

What is the next wave of wellness?
What is the next wave of wellness?

3. De evolutie van Bedroom Pop - 'Het eindigt met foto’s van verschillende vrouwen die zijn omgekomen door politiegeweld'

'Een beetje een maffe naam, maar een tof concept: Bedroom Pop. "The teenage bedroom is the new hotbed of creativity." Chinese artiesten begonnen vanuit hun eigen huis op te treden en nachtclubs in Shanghai organiseerden "clubbing at home" avonden. Bedroom Pop of Bedroom Rock, het kan allemaal.

Deze Edge of trend heeft een enorme boost gekregen sinds Covid (Bedroom Pop bestond al eerder). Want wat doet Covid met creativiteit van jongeren en welke invloed heeft de pandemie daarmee op creativiteit na 2020? Een goed voorbeeld hiervan is Club Quarantine, misschien wel de toekomst van het nachtleven (ik hoop het natuurlijk niet, maar in ieder geval een uitkomst voor jongeren die nu de kroeg of club in de stad als uitlaatklep moeten missen). Hoe ik het zelf terugzie op kantoor? Wellicht dat er met het Kerstfeest een soort online party wordt gevierd... Maar dat is nog strikt geheim gezien ons Kerstfeest elk jaar weer een grote verrassing is ;).

En dan deze mooie dansvideo, zie hieronder, gemaakt door 20 danseressen en ge-edit alsof het geheel in een Zoom call plaatsvindt. Het nummer waarop ze dansen is feministisch en de video zelf activistisch; het eindigt met de foto’s van verschillende vrouwen die zijn omgekomen door politiegeweld of haat-criminaliteit in de VS, onder wie Breonna Taylor.'

4. Travel Right - 'Ik kan niet wachten op een tripje met de air taxi van Den Haag naar Amsterdam'

'Travel Right, de naam zegt het al. Dit gaat over verantwoord, duurzaam reizen. En alles wat met de toekomst van mobility heeft te maken. Van vliegschaamte en de Virgin Hyperloop tot reizen naar Mars.

Er is laatst een geweldige, nieuwe ontwikkeling gelanceerd: de air taxi. In 2022 wil Spanje in Barcelona en Santiago de Compostella "vliegende auto’s" lanceren. Dat zijn mega-drones, die 1 persoon kunnen vervoeren. Volgens de Spaanse luchtvaartautoriteit Enaire wordt het tijd: “Urban mobility needs to move into the third dimension: air space.” Ondertussen is onder andere ook Uber bezig om in 2023 passagiersdrones in de lucht te hebben in Dallas, LA en Melbourne. Hiermee komt het echt heel dichtbij en zal het verkeer in de stad er in de nabije toekomst totaal anders uit gaan zien. Denk ook aan de mogelijkheden die het biedt voor bezorgen. Dit gebeurt nu al, maar ik denk dat het wel eens heel snel kan gaan, in grote hoeveelheden. Ik kan ook werkelijk niet wachten op een woon-werk trip van Den Haag naar Amsterdam!

Wat ik ook goed vind in dit kader is de aanpassing van verschillende steden in de wereld naar fietssteden. Door ze anders in te richten, worden steden beter bereikbaar en schoner. Parijs, Bogotá en New York worden nu ingericht ten gunste van fietsers. In Nederland zijn we hier natuurlijk al lang aan gewend. Bogotá heeft inmiddels 35 mijl aan wegen omgezet naar fietspaden, Parijs bouwt momenteel maar liefst 650 kilometer aan nieuwe fietspaden en New York creëert zowel meer wandel- als fietspaden.'

Een air taxi, of volocopter
Een air taxi, of volocopter

5. Wacko World - 'Juist in deze tijd lekker blijven lachen, zeg ik'

'Last, but not least: Wacko World. Een Edge naar mijn hart! Ik hou gewoon zo van lachen en goede (en slechte) grappen. Wat zouden we moeten zonder humor en de gekke wereld van het internet, die voor ons een onuitputtelijke bron van inspiratie vormt. Memes, viral video’s, bloopers, awkward family foto’s… En het leuke is, je hoeft het niet te begrijpen. Het kan gewoon de simpele vraag opwekken: waarom?? Juist in deze tijd lekker blijven lachen zeg ik!

Een leuk voorbeeld is deze Heavy Metal Knitting wedstrijd in Finland bijvoorbeeld, of bijvoorbeeld de Meme Couture van Viktor en Rolf.

Is er nog meer? Jazeker, Makeup Brutalism, een ugly makeup beweging die ingaat tegen de perfecte make-up tutorials online en ook tegen de perfecte looks van bijvoorbeeld de Kardashians. Het gaat over make-up die je niet mooier maakt voor de buitenwereld, maar in plaats daarvan juist voor jezelf is. Kleur eens lekker buiten de lijntjes!'

Make-up Brutalism
Make-up Brutalism

Komende week is Aimée Kiene, chef Volkskrant Magazine, curator van #RPOTDFAW.

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie