Dit Instagram account moet je volgen voor ‘your daily dose of culture’

Hoe houden merken alles op gebied van cultuur in de gaten, en blijven ze relevant? TBWA\NEBOKO legt uit.

BackslashNL Triggers op Instagram

Merken en cultuur, soms zijn ze bijna niet meer van elkaar te onderscheiden. Merken gebruiken cultuur als inspiratiebron, het geeft hen recht van bestaan. Maar merken maken ook cultuur. Hoe houdt een merk alles op gebied van cultuur in de gaten, en blijft het relevant? 

BackslashNL is het antwoord op deze vraag. In een tijd waar cultuur in allerlei vormen gemaakt en geconsumeerd wordt, en merken concurreren om aandacht van hun doelgroep, heeft het merk dat onderdeel is van cultuur de toekomst. TBWA\NEBOKO volgt wat er gebeurt in onze cultuur, en deelt dit via het Instagramkanaal @BackslashNL.

Met korte Instagramposts maakt BackslashNL trends tastbaar en geeft het ‘your daily dose of culture’. Het kanaal deelt meerdere keren per week prikkelende cultuurtriggers die nieuwe inzichten geven, variërend van opvallend, intrigerend, verontrustend, vermakend en hoopgevend tot disruptief. Deze cultuurtriggers worden dagelijks gespot en geanalyseerd door cultuurspotters bij TBWA\NEBOKO, maar zijn ook gelinkt aan het internationale TBWA-platform Backslash, met spotters in 98 landen.  

Zero Out

Laten we een voorbeeld bekijken. Toe zijn aan een momentje voor jezelf, herken je dat? Dan ben je onderdeel van de Edge ‘Zero Out’. ‘Edge’ is de term die gebruikt wordt voor trend. In de trend ‘Zero Out’ bekijken we hoe mensen steeds meer behoefte hebben aan rust in een maatschappij vol prikkels, smartphones en drukke agenda’s. Mensen zoeken allerlei manieren om even ‘uit te checken’ en tijd te maken voor zichzelf. Een van die manieren is ASMR. En toen Nederlandse Youtuber Isabelle Imagination de eerste live ASMR-sessie gaf in een theater voor 170 mensen, was dit een duidelijke cultuurtrigger. 

Internationaal netwerk

Strategy Director Michel Mac Donald van TBWA\NEBOKO ligt toe: “Trends als #Modern Family, #Fempowerment, #Sharing Economy, #Wellness, #Authenticity en #High-Touch Retail zijn door het internationale Backslash-team ontwikkeld voor het gehele netwerk van TBWA om sneller tot cultureel relevante strategieën en disruptieve ideeën te komen. We hebben het afgelopen jaar de waarde van 63 Edges binnen het internationale Backslash platform kunnen toetsen in de praktijk van onze lokale klanten. Onze cultuurspotters in Amsterdam dragen, net als collega’s uit alle hoeken van de wereld, lokale cultuurvoorbeelden aan. Het resultaat is een schat aan real-time cultuurdata waarmee we nog beter kunnen inspelen op wat er leeft bij consumenten. BackslashNL zoomt in op de lokale, Nederlandse cultuur. Dat levert relevantere data op voor de vele Nederlandse merken waar TBWA\NEBOKO voor werkt.”

Michel Mac Donald & Corinne Bolink. Foto: Robin Horman
Michel Mac Donald & Corinne Bolink. Foto: Robin Horman

Toch lokaal relevant 

Information Planner en Spotter Manager Corinne Bolink is samen met Michel Mac Donald verantwoordelijk voor de eindredactie van het Instagramkanaal. Corinne is vanaf het begin actief in de ontwikkeling van het internationale ‘Backslash’ platform. “Het is heel interessant om deel uit te maken van het internationale redactieteam en mee te bepalen hoe het platform en het spotterproces er destijds uit kwamen te zien. Mede door die ervaring, konden we probleemloos een lokale versie van het kanaal opzetten. We maken gebruik van dezelfde trends, maar duiden ze op een lokaal relevanter niveau. Dit doe ik niet alleen; een aantal strategen en stagiaires spotten mee en samen vormen we het redactieteam. Daarnaast proberen we er ook collega’s van andere afdelingen bij te betrekken. Hoe meer verschillende input, hoe beter.”

Bijblijven met @tbwabackslashNL

De Instagramposts zijn in het Engels, vanwege het toenemende internationale karakter van het bureau en vooral ten behoeve van datamonitoring. De content is zo makkelijk te koppelen aan het wereldwijde Backslash platform. De Nederlandse cultuurtriggers maken onderdeel uit van de wereldwijde Edges, maar kunnen ook los van elkaar worden gevolgd, en vergeleken. 

Elke maand besteden we op adformatie.nl/partnerbijdragen speciale aandacht aan een reeks triggers die samen een grotere beweging laten zien, een zogenoemde Edge. Volgende maand meer over de Edge ‘Zero Out’. We vertellen hoe de Edge zich uit in cultuur aan de hand van een reeks triggers en hoe dit relevant kan zijn voor merken. Om helemaal bij te blijven volg je @tbwabackslashNL op Instagram. 

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.