Zo gaan online bookmakers reclame maken in Nederland

Online bookmakers moeten strenge regels volgen om reclame te maken in Nederland. Hier lees je hoe dit werkt en wat wel en niet mag.

Met de inwerkingtreding van de Wet Kansspelen op afstand op 1 oktober 2021 is het voortaan toegestaan om online weddenschappen te plaatsen in Nederland. Hiervoor kun je nu terecht bij een aantal bookmakers, zowel Nederlandse als internationale bedrijven, die een licentie van de KSA bezitten om in ons land kansspelen te organiseren.

Een van de meest bekende nieuwe internationale bookmakers met een licentie in Nederland is zonder twijfel bet365, die zonder al te veel marketing direct goed naam heeft gemaakt in ons land. Een van de manieren waarop bet365 nieuwe spelers werft, is door het aanbieden van een bonus ofwel gratis wedkrediet, wanneer een nieuwe speler een account opent met een bet365 bonus code. Zodoende kunnen nieuwe spelers profiteren van een bonusbedrag voor hun eerste weddenschappen. Je vindt nog veel meer van dit soort bonus codes en reviews van Nederlandse bookmakers op de website van JohnnyBet.

Uiteraard wordt verwacht dat gokbedrijven in Nederland en ook bet365 reclame gaan willen maken om hun merk meer bekendheid te geven. Natuurlijk is dit toegestaan en zijn hier verschillende mogelijkheden voor, maar een gokbedrijf moet zich bij het adverteren in Nederland wel aan de strenge eisen van de KSA houden.

Bij het opstellen van de regels voor reclame voor gokbedrijven heeft de KSA duidelijk en voorkomen van gokverslaving en uitsluiting van minderjarigen in het achterhoofd gehad. Zo mag er bijvoorbeeld geen gebruik worden gemaakt van rolmodellen die zelf jonger dan 25 jaar zijn, of een groot bereik hebben onder jongeren. Ook mag de reclame niet gericht zijn op jongeren tussen de 18 en 24 jaar oud en mag er op radio en TV geen reclame worden gemaakt voor gokbedrijven tussen 6:00 en 21:00 uur.

Ook mag de reclame zich niet richten op andere kwetsbare groepen en personen met een gokverslaving. Om gokverslaving tegen te gaan moeten alle gokbedrijven in Nederland zijn aangesloten bij Cruks, een centrale registratie waar mensen met een gokverslaving worden uitgesloten van kansspelen, maar ook in het adverteren wordt van dit probleem werk gemaakt.

Zo mag de reclame niet aanmoedigen om vaak en veel te spelen, mag de reclame niet opdringerig zijn en niet oproepen tot het nemen van snelle besluiten met promoties die 'alleen vandaag' geldig zijn of acties die 'binnen 1 uur aflopen'. Ook mag de reclame niet aanmoedigen om door te blijven spelen.

Verder moet de reclame duidelijk en transparant zijn. Als er bijvoorbeeld een prijs wordt geadverteerd, dan moet het duidelijk zijn wat deze prijs precies is en vanaf welke leeftijd je kunt meedoen. Een advertentie mag het niet mooier laten lijken dan het werkelijk is. Tot slot mag reclame voor online bookmakers in Nederland ook niet gokken als een levensstijl of oplossing voor financiƫle problemen verkopen.

Het lijkt er dus op dat het adverteren voor bookmakers in Nederland vooral subtiel merkbaar zal zijn. Dit zal zijn in de vorm van online advertenties of het logo van een bookmaker op een voetbalshirt of in een voetbalstadion, maar online bookmakers zullen zonder twijfel voortaan zichtbaar aanwezig zijn in het dagelijks leven in ons land.

Plaats als eerste een reactie