Adobe nodigt creators uit om eigen personage te creëren met digitale tools geïnspireerd door David Bowie

Adobe brengt een eerbetoon aan een creatief icoon, David Bowie, met de lancering van een nieuwe reeks op Bowie geïnspireerde digitale tools.

©The David Bowie Archive

Adobe brengt een eerbetoon aan een waar creatief icoon, David Bowie, met de lancering van een nieuwe reeks op Bowie geïnspireerde digitale tools in Creative Cloud. De tools moedigen gebruikers aan om hun innerlijke creatieve persona’s te ontdekken. De tools - gemaakt in samenwerking met Bowie 75 - markeren zowel Bowie's 75e verjaardag als de 50e verjaardag van een van zijn meest geliefde alter ego's: Ziggy Stardust.

Kameleon van de popscène

De digitale tools van de ‘Adobe x Bowie’ samenwerking zijn beschikbaar in Photoshop, Illustrator, Fresco, Substance en Adobe Express. Bowie, werd door zijn spectaculaire muzikale transformaties en steeds veranderende uiterlijk en geluid beschouwd als een echte 'kameleon' in de popscène. Zijn personage Ziggy Stardust is hier een mooi voorbeeld van. Hoewel Bowie een indrukwekkende muzikale legacy naliet - waaronder 28 albums en een plek in de Rock and Roll Hall of Fame sinds 1996 - overstijgt zijn culturele legacy muziek en tijd.

Zelfexpressie verkennen

Geïnspireerd door Bowie’s gedenkwaardige, kleurrijke en levendige persoonlijkheden, nodigt Adobe gebruikers van deze tools uit om hun eigen vormen van zelfexpressie te verkennen:

  • Een reeks make-upkwasten vernoemd naar enkele van zijn grootste hits, zoals 'Ashes', 'Changes', 'Major Tom' en 'Queen Bish'.
  • Adobe's pattern sampler, waarmee creatives de stoffen en patronen van Bowie's bekendste outfits kunnen uitproberen om er iets geheel nieuws van te maken. 
  • Felgekleurde achtergronden en 3D Substance props, geïnspireerd op Davids posters en albumhoezen. 
  • Een stickerpakket, gebaseerd op iconische Bowie-graphics zoals de beroemde Aladdin Sane bliksemschicht en Ziggy Stardust's astrale bol.

Dit zijn de meest recente tools in een doorlopend initiatief van Adobe om historische gereedschappen van kunstenaars tot leven te brengen en ze in de handen van creators te plaatsen. De eerste lancering gebeurde met de digitale recreatie van de penselen van Edward Munch, daarna met de Lost Alphabets van Bauhaus Dessau en in 2020 was de release van de penselen die zijn geïnspireerd op de legendarische New Yorkse kunstenaar Keith Haring.

"Wij geloven dat creativiteit voor iedereen is, en wie omarmt die mentaliteit zo sterk als David Bowie? Een waar icoon die sterk geloofde dat iedereen een vorm van kunst in zich heeft. Met deze digitale tools van Adobe willen we de grenzen van creativiteit verleggen en artistieke expressie mogelijk maken – iedereen met een verhaal inspireren en in staat stellen om ongelooflijke personages te creëren, net zoals hij deed".
Simon Morris, Senior Director of Marketing bij Adobe
“Davids creatieve werken waren ongelooflijk subjectief; altijd open voor de interpretatie van het individu. Dat maakt deze nieuwe tools van Adobe een perfecte manier om zijn legacy te vieren, door andere mensen aan te moedigen zich actief bezig te houden met kunst, persoonlijke expressie en om hun innerlijke creatieve persona’s te onthullen.”
Vertegenwoordiger van Bowie 75

#AdobexBowie

De digitale tools zijn nu gratis beschikbaar - fans worden aangemoedigd om de Bowie Photoshop-reeks uit te proberen, hiermee hun eigen personages te creëren en hun ontwerpen te delen via de hashtag #AdobexBowie. Ontdek meer dan 150 afbeeldingen, kleurstalen, vectoren, patronen en stickers, gemaakt door Tina Touli, Kae Neskovic, Tabea Mahern en Thomas Hedger. De tools kunnen worden gebruikt in Creative Cloud-apps, waaronder: Photoshop, Photoshop voor iPad, Illustrator, Illustrator voor iPad, Fresco, Adobe Express en Substance-familie. Daarnaast kunnen achttien digitale penselen die zijn gemaakt door Kyle T. Webster worden gebruikt in Photoshop, Photoshop voor iPad en Fresco.