De onverbrekelijke drie-eenheid van digital design

De pijlers service en gemak voor de gebruiker, technisch solide & robuust en schoonheid & esthetiek zijn geen losse silo's.

123RF

Digital design is het vakgebied dat digitale ecosystemen ontwerpt. Het grootste misverstand bij opdrachtgevers: we willen een mooie website. Nee opdrachtgever, je wil een digitale oplossing die waarde voor de gebruiker toevoegt. Daarom zet goed digital design de gebruiker in zijn totale customer journey centraal. Helaas komen we nog veel te vaak slecht digital design tegen. Design dat zich helemaal op de esthetiek van het ontwerp heeft gericht.

Advertentie
advertisement

Bij goed digitaal design gaat het nooit om een geïsoleerde app, website, mobiele oplossing of voice assistent. Maar het gaat om de service die de “website” of oplossing toevoegt aan de gebruiker.

Agile marketing kent drie pijlers voor digital design.

Voor het ontwerp en bouw van een goede digitale oplossing kijken we naar de volgende drie pijlers:

  1. Service en gemak voor de gebruiker
  2. Technisch solide en robuust
  3. Schoonheid en esthetiek

Deze drie zijn geen losse silo’s die naast elkaar worden opgelost, maar die in een multidisciplinaire aanpak wordt bepaald. Gebruik, techniek en esthetiek moeten samengaan. Maar in het ontwerpproces starten we met het zoeken naar de service en gemak, onderzoeken dan de technische oplossing en last, but not least komt esthetiek.

1. Service design als start van digital design

Het agile designproces begint met het begrijpen van de gebruiker. Hier horen instrumenten bij als het creëren van persona’s, in kaart brengen van de customer journey. Maar ook het begrijpen van de business canvas en het bepalen van de waarde propositie. Immers gaat service niet alleen over waarde voor de gebruiker, maar ook over waarde-uitwisseling met de organisatie.

Deze fase gaat er echt om het gebruik van de dienst te bepalen. Vaak gaat het hier niet alleen om de voorkant, maar ook om oplossingen die de service aan de processen achter de website bepalen. Denk aan zaken als fulfillment, abonnement afsluiten en opzeggen. Dit is ook een fase waarbij het belangrijk is de gebruiker te betrekken. Wij passen hier graag co-creation toe.

Het bouwen van een prototype kan in deze fase erg helpen.

2. Digital design is ook technische robuustheid

Bij het design van een goede website, moet je ook rekening houden met de bouw.

Waar moet je dan rekening mee houden? Een aantal zaken waar je bij het ontwerp rekening moet houden, is dat de website snel moet blijven. Hij moet op alle devices en schermformaten goed werken en snel blijven. En er moet een goede sitemap inzitten.

Vaak worden er gegevens met backoffice systemen gedeeld. Denk aan het ophalen van persoonlijke factuurgegevens, abonnementen en andere gegevens die in databases zitten. Dit moet goed werken en in de toekomst aanpasbaar zijn. Maar nog belangrijkers is, dat de website veilig en beschikbaar is.

Bij het design moet hier rekening mee gehouden worden. Daarom is een goede samenwerking tussen techniek en design belangrijk. Maar weinig opdrachtgevers houden hier bij de aanbesteding rekening mee.

3. Schoonheid en esthetiek hoort ook bij digital design

Last but not least. Het design moet ook mooi zijn. Dat betekent dat het de uitstraling moet hebben die bij het merk past. Het moet de corporate identity uitstralen. Maar liefst ook aansluiten bij de tijdgeest en designtrends.

Mooi is dan ook een relatief begrip. Want de corporate identity van een prijsbreker hoeft niet per se mooi te zijn. En over smaak valt altijd te twisten.

Maar zeker is, dat je een graphic design wilt hebben dat iets uitstraalt. Wat ons betreft, is dit de laatste stap in het design.

Opvallend is dat de vraag van de opdrachtgever zich vaak concentreert op het aspect van esthetiek. Terwijl voor de gebruiker en designer, de eerste twee misschien wel belangrijker zijn. 

Want als we denken aan het digital design van Google, Facebook, Marktplaats, bol.com of de betaalservice Tikkie, is esthetiek mogelijk niet het meest in het oog springende. Maar het service design en de technische robuustheid voegen hier de gebruikerswaarde toe.

Caspar van der Woude is managing director van de Agile Marketing Agency

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie