Hoe de ADCN inspireerde tot supercreatief Volkskrant Magazine

Morgen verschijnt een van de meest creatieve Volkskrant Magazines in de geschiedenis van de Volkskrant.

  • Design
  • 13 April 2018
  • De Persgroep
adcn

Met tien wisselcovers van creatieve grootheden, en portretten en interviews met gelauwerde ADCN-leden zoals: voorzitter David Snellenberg (Dawn), bestuurslid Thecla Schaeffer (G-Star), erelid Hans van Rijs en Design Jurylid Wai Lau (Nike).
Het is niet eens een speciale of door de ADCN betaalde bijlage. Een mooier laatste, 112 pagina’s dik nummer had scheidend Volkskrant Magazine-chef Corinne van Duin zich niet kunnen wensen.

Ze raakten met elkaar in gesprek over creativiteit en de vraag die hen allebei mateloos boeit: waar komt creativiteit eigenlijk vandaan? Zo kwamen ADCN- directeur en bladenliefhebber Dinesh Sonak, ADCN bestuurslid Sarah Hagens en Volkskrant Magazine-chef Corinne van Duin op het idee om samen een editie van
Volkskrant Magazine te maken.

Corinne van Duin: ‘We zaten zozeer op één lijn met onze ideeën over de redactionele inhoud, dat we er niet eens een speciale bijlage van hoefden te maken.’ De timing was ook goed, want voor zaterdag 14 april stond het jaarlijkse designnummer van Volkskrant Magazine gepland. En een paar dagen later, dinsdag 17 april, wordt het magazine uitgedeeld tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Lampen. Waarvan Volkskrant Magazine er inmiddels twee in de kast heeft staan en waarvoor het magazine ook dit jaar is genomineerd.

corinne
Credit: Carli Hermès Corinne van Duin
Kunnen we morgen in Volkskrant Magazine lezen waar creativiteit vandaan komt en wat het eigenlijk is?

‘Het woord “creativiteit” lijkt door de creatieven in de reclamewereld geclaimd te zijn, alsof je alleen in hun vak de ware creativiteit vindt. Maar creativiteit is belangrijk in zo ongeveer elk vak. Als bakker, kapper, wetenschapper of chirurg moet je ook creatief zijn. Onze wetenschapsredacteur Margreet Vermeulen heeft hierover voor dit nummer veel mensen gesproken, onder wie de Leidse sociaal psycholoog Carsten de Dreu. Zijn stelling is dat het verbinden van twee verschillende disciplines de meeste creativiteit oplevert. Door onze redactie en de creatieve reclamewereld samen te brengen, deden wij het dus per ongeluk heel goed volgens deze hoogleraar. Het leuke is ook dat het resultaat van onze samenwerking inderdaad iets is dat in een andere combinatie niet op deze manier zou zijn ontstaan. Omdat wij als journalisten meteen de vraag stelden wat creativiteit dan eigenlijk is en dat wilden uitzoeken.’

adcn
Cover #1 is een ontwerp van Mirko Borsche
adcn
Cover #2 is een ontwerp van Anthony Burrill & Ewoudt Boonstra
Wat is creativiteit?

‘Het is vooral hard werken! Het aha-moment waar mensen het vaak over hebben, het moment waarop je onder de douche een geniale ingeving krijgt, het verlossende idee; zo werkt het niet echt. Het lijkt een plotselinge ingeving, maar in werkelijkheid is dat moment het einde van een gedachtentrein: er gaan dagen of weken vooraf van nadenken en eerder opgedane kennis en ervaring.

‘Wie er nog meer over wil weten, raad ik aan om aanstaande maandag, 16 april, naar het Volkskrant-kenniscafé te gaan in het Amsterdamse debatcentrum De Balie. Wetenschapsredacteur Martijn van Calmthout gaat daar in gesprek met Carsten de Dreu en andere wetenschappers over de betekenis van creativiteit.’  

 

adcn
Cover #3 is een ontwerp van Wim Crouwel
adcn
Cover #4 is een ontwerp van David Carson
Wat vind jij hoogtepunten in het nummer?

‘De portrettengalerij van door Valentina Vos gefotografeerde creatieve mensen die totaal verschillende antwoorden geven op dezelfde vraag “wanneer ben jij het creatiefst?” vind ik fascinerend en inspirerend. De kers op de taart zijn de tien wisselcovers van internationale creatieve grootheden. Artdirector Jaap Biemans heeft met zijn blog Coverjunkie contact met veel creatievelingen van over de wereld. Met hulp van Dinesh Sonak kreeg hij nog meer slagkracht. Heel erg leuk om te zien dat je elkaars netwerken zo kunt vergroten. Zo hebben we een cover van de Amerikaan George Lois, die in de jaren zeventig al klassiekers maakte voor magazine Esquire. Mirko Borsche, die al jaren fantastische covers maakt voor ZEITmagazin, ontwierp er één, evenals onze “hofleverancier” de briljante illustrator Paul Faassen. Ook Wim Crouwel, de beroemdste grafisch ontwerper van Nederland, leverde een bijdrage.’

adcn
Cover #5 is een ontwerp van Richard Turley
adcn
Cover #6 is een ontwerp van Paul Faassen
Dit is jouw laatste nummer als chef van Volkskrant Magazine. Wat ga je doen?

‘Een mooier afscheid kan ik mij niet wensen. Na 6,5 jaar ga ik een lifestylesectie samenstellen voor het online platform van de Volkskrant. Het wordt een gids op het gebied van praktische en zingevende levensvragen en gaat over alles wat het leven leuker, makkelijker en interessant maakt. Servicejournalistiek, een beetje zoals Smarter Living van The New York Times, die ik graag lees. We zijn nu nog volop in de spannende ontwikkelfase.’

adcn
Cover #7 is een ontwerp van George Lois
adcn
Cover #8 is een ontwerp van Rodrigo Sánchez
adcn
Cover #9 is een ontwerp van Erik Kessels
adcn
Cover #10 is een ontwerp van Jaap Biemans & Anna Kiosse
Advertentie