Veel animo voor massaclaim tegen Facebook: teller op 30.000

De autoriteit vindt dat de techreus gebruikers een schadevergoeding moet betalen voor het delen van privégegevens.

123RF

Het aantal claims dat is ingediend bij de Consumentenbond tegen Facebook wegens privacyschending, stond rond het middaguur op 30.000, meldt de NOS. De autoriteit sleept Facebook voor de rechter omdat de techreus Nederlandse gebruikers een schadevergoeding moet betalen voor het delen van privégegevens, vindt de bond, die consumenten oproept zich aan te sluiten bij de claim. Over eventuele schadebedragen doet de Consumentenbond nog geen uitspraken.

Ook de Data Privacy Stichting (DPS) doet mee aan de strijd tegen Facebook. Beide partijen verwijten Facebook privégegevens van gebruikers te hebben verzameld en die toegankelijk hebben gemaakt voor anderen. De informatie zou onder meer zijn gedeeld met bedrijven die apps voor in Facebook ontwikkelden.

'Als je een fitness-app of een spelletje binnen Facebook gebruikte, hadden de ontwikkelaars toegang tot jouw gegevens. Maar gebruikers waren hier niet van op de hoogte, dat is een zwaar punt. Daarnaast hadden de ontwikkelaars toegang tot de gegevens van jouw vrienden, ook als zij de app zelf niet gebruikten. Dan kun je geen controle uitoefenen op wie toegang tot je gegevens heeft', legt een woordvoerder van de bond uit.

Dataschandaal

Een financiële compensatie wil niet zeggen dat Facebook op dezelfde voet verder kan gaan, waarschuwt de Consumentenbond. ‘Er moet een einde komen aan dit soort privacyschendingen. En Facebook moet voortaan glashelder zijn in zijn communicatie naar gebruikers. Die moeten de volledige controle over hun gegevens hebben.’

De Consumentenbond hield er van tevoren rekening mee dat er veel animo zou zijn voor de claim, aangezien er veel Facebookgebruikers zijn in Nederland. Ruim 10 miljoen mensen hebben een account. Bij eerdere massaclaims - zoals die tegen verhuursite Airbnb - kreeg de Consumentenbond in 20.000 aanmeldingen.

In een reactie zegt Facebook dat het zich inzet om te voldoen aan de Europese privacyregels, de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). ‘We hebben bijvoorbeeld ons beleid duidelijker gemaakt en ervoor gezorgd dat onze privacy-instellingen makkelijker te vinden zijn.’

Het is niet de eerste keer dat Facebook onder vuur ligt wegens privacyschending. Eerder kreeg de techreus meerdere boetes wegens privacyschending, onder meer van de Amerikaanse Federal Trade Commission wegens het dataschandaal rond marketingbedrijf Cambridge Analytica.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie