5 voorwaarden die jong talent stelt aan jou als werkgever

Om als organisatie jong talent aan te trekken, moet je weten welke eisen deze doelgroep aan jou als opdrachtgever stelt

SCHAAL+

The war on talent’, ‘Millennials moeten niet teveel zeuren’ en ‘Generatie Y is lui’. Een greep uit koppen over jong talent. En allen hebben als gemene deler dat jong talent andere verwachtingen en wensen heeft in een baan dan de generaties ervoor. Wat jong talent in een werkgever zoekt, verschilt nogal van hoe bedrijven op dit moment georganiseerd zijn. Om jong talent aan te trekken, moet je misschien wel jouw arbeidsvoorwaarden aanpassen. En hoe zorg je ervoor dat het talent vervolgens ook bij jouw organisatie blijft? En willen ze dat eigenlijk wel? Dat lees je hier, want Vincent Roders (coach van 30 jonge digital marketingtalenten bij SCHAAL+) zet de 5 belangrijkste voorwaarden van jong digitaal talent op een rij.

1. Flexibiliteit

Een desktop met vaste werkplek? Please, doe het niet. Zorg dat jouw team kan werken met laptops, zodat ze niet alleen op flexplekken op kantoor kunnen werken, maar ook in een koffietentje in de eigen woonplaats of juist in het buitenland. Werken kun je tegenwoordig overal. Daarnaast kun je echt een verschil maken in het aantal werkdagen: bied je 5 dagen salaris voor 4 dagen werken? Reken maar dat dit aantrekt. Niet omdat deze generatie lui is, maar omdat ze op die vijfde dag graag ruimte krijgen voor vrijwilligerswerk, ondernemerschap of scholing.

2. Vrije tijd

60 uur per week werken, daar zitten jongeren niet op te wachten. Ze willen balans in hun werk en vrije tijd. Natuurlijk is ook voor deze generatie carrière maken van belang, maar dat kan ook in 32 of 40 uur per week. Wat hierbij ook komt kijken is dat de mogelijkheid om thuis te werken inmiddels echt wel wordt gezien als standaard. Bied je dit niet? Dan haakt er geheid een percentage potentiële nieuwe medewerkers af.

3. Werken met peers én seniors

Jong talent wordt nog te vaak gezien als oplossing voor (digital) problemen, omdat huidige medewerkers de kennis of ervaring niet hebben. Dit is een misvatting, want hoewel jongeren inderdaad met andere kennis op de arbeidsmarkt komen dan 10 jaar geleden, willen zij ook juist graag leren van meer ervaren collega’s. Maar zorg wel voor diversiteit in de organisatie. Jongeren waarderen het namelijk als er gelijken in de organisatie werken, zodat ze elkaar kunnen opzoeken, kunnen sparren en elkaar kunnen inspireren.

4. Openstaan voor vernieuwing & experimenten

Juist in online marketing kun je alles tegenwoordig zo goed testen, waardoor jongeren hiervoor ook de ruimte willen krijgen. Laat ze experimenteren met campagnes, content en data: zelf uitvinden en vernieuwen is wat zij willen. Is die ruimte er niet? Dan voelen ze zich beklemd en zal die creatieve input uitblijven.

5. Van deze tijd

Je imago speelt een belangrijke rol. Ben je old fashioned of onbekende naam in de markt? Dan wordt het knap lastig om jongeren aan te trekken. Zorg dus dat je imago verfrissend is en dat jongeren zien wat jou als werkgever zo aantrekkelijk maakt. Daarnaast zijn jongeren allergisch voor hiërarchie, maar juist heel enthousiast over agile werken. Probeer ook die omslag te maken, zodat je laat zien dat je meegaat met de tijd. En tot slot: zorg dat je professioneel bent. Jonge digital marketingtalenten prikken er zo doorheen als jij zonder uitgedacht plan een app lanceert: deed je dat omdat ‘het misschien een leuk idee was om ook eens een app te lanceren’? Jongeren willen dat je op digital vlak echt slagen wil maken en strategische keuzes maakt, want daar willen ze aan bijdragen, niet aan trends om erbij te horen. 

Vind jij het ook lastig om jong talent te binden? Of denk je: ik wil wel eens proeven aan de kennis van die jonge digital marketingtalenten? Dat kan: we organiseren namelijk bootcamps op locatie met de digital marketingtalenten van SCHAAL+. Meer weten? Kijk dan op de site: https://schaalplus.nl/voor-organisaties/.

SCHAAL+ is de zelfstandige zusterorganisatie van SchaalX en helpt organisaties in een digitale wereld met het begeleiden van veranderingen gericht op betere klantprocessen, door jong talent met passie voor digital effectief te laten zijn in organisaties. Vincent Roders is programma directeur Digital Marketing bij SCHAAL+ en persoonlijke coach van 30 digital marketingtalenten.

Reacties: 1

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Ouwezeur
Jongeren? Slappe vaatdoeken met een communicatieopleiding. Huilebalkjes die aan het begin van hun fopcarriere staan... Flikker. Toch. Op. Echte jongeren worden loodgieter of gaan de verpleging in.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.