Adobe biedt bedrijven de mogelijkheid om te slagen in de metaverse

Tijdens Adobe Summit kondigde Adobe een reeks innovaties, integraties en investeringen aan die merken helpen om te slagen in de metaverse

Voortbouwend op de mogelijkheden die Adobe momenteel biedt voor het creëren van bijzondere 3D-ervaringen, e-commerceplatforms en digitale ervaringen, kondigde Adobe nieuwe innovaties aan voor het ontwerpen, creëren en leveren van interessante virtuele ervaringen aan miljoenen gebruikers. Dankzij nieuwe integraties in Adobe Creative Cloud en Adobe Experience Cloud kunnen bedrijven in vrijwel alle sectoren profiteren van Adobe's oplossingen voor het creëren en personaliseren van 3D-content.  

Adobe heeft een metaverse-ready playbook voor merken uitgebracht en een preview gegeven van zijn aankomende Substance 3D Modeler en augmented reality (AR) shopping tools. Bovendien onthulde Adobe samenwerkingen met toonaangevende merken - waaronder The Coca-Cola Company, Epic Games, NASCAR, en NVIDIA - voor een reeks technologische ontwikkelingen en ervaringen die de belangrijkste ingrediënten van metaverse-readyheid omvatten: 

  • 3D en andere contentcreatie: Met behulp van Adobe's toonaangevende tools voor het creëren van 3D- en opvallende content, zoals Substance 3D en Aero, kunnen merken content beter, sneller en efficiënter maken. 
  • Virtuele handelservaringen: Adobe werkt tegenwoordig met duizenden bedrijven samen om digitale storefronts en andere e-commerce-ervaringen mogelijk te maken. Deze expertise en cross cloud-integraties zullen bedrijven in staat stellen immersieve ervaringen te creëren waarbij gebruikers zowel virtuele als fysieke producten in de virtuele wereld kunnen kopen. 
  • Overdraagbaarheid van virtuele identiteiten en bezittingen: Adobe bouwt voort op zijn expertise om gebruikers in metaverses en andere immersieve ervaringen in staat te stellen hun unieke online persona's en bezittingen te ontwerpen en deze aangepaste middelen binnen virtuele werelden te gebruiken. Op deze wijze kunnen merken hun klanten gepersonaliseerde ervaringen leveren. 
"De metaverse en andere immersieve ervaringen zullen alleen succesvol zijn als deze rijk zijn aan functies, gepersonaliseerd en boeiend, en interactieve content hebben. Om voorop te lopen in de metaverse, moeten merken nu beginnen met het creëren van 3D- en immersieve content - het zal hen niet alleen voorbereiden op de toekomst, maar ook hun productontwerp en creatie van marketing- en e-commerce-assets beter, sneller en goedkoper maken." 
Scott Belsky, Chief Product Officer en Executive Vice President van Adobe Creative Cloud.  "

De metaverse bestaat uit immersieve ervaringen die mensen in staat stellen in virtuele werelden contact te leggen. Het zal de drijvende kracht zijn achter de volgende golf van innovatie, waaronder een breed scala aan gedeelde ervaringen op het gebied van werk, gaming, e-commerce, robotica, opleidingen voor zelfsturende voertuigen en onderzoek naar klimaatverandering. 

Nu Adobe van plan is zijn creatieve 3D- en immersieve tools te integreren met Adobe Experience Cloud, staan de eerste integraties al gepland: Adobe Commerce, Adobe Experience Manager, Adobe Analytics, en Adobe Target. Eerder kondigde Adobe al een nauwere integratie aan van 3D-content, -effecten en -mogelijkheden in zijn portfolio van Creative Cloud-applicaties. 

​​​​​​​"Naarmate het web evolueert, zal er meer dan ooit vraag zijn naar datagestuurde, immersieve ervaringen die e-commerce, multi-user functionaliteit en de mogelijkheid omvatten om aangepaste versies van je identiteit en bezittingen te bezitten en te exporteren door middel van virtuele werelden . Adobe Experience Cloud zal een integrale rol spelen bij de inspanningen van merken om gepersonaliseerde, immersieve ervaringen zoals deze te bouwen." 
Anil Chakravarthy, President, Digital Experience Business, Adobe.

“Bij Coca-Cola zetten we ons in voor het behoud van het ambacht van creativiteit en design in de echte wereld en ook in de digitale wereld," aldus Rapha Abreu, Global Vice President of Design, The Coca-Cola Company. "Adobe helpt digitale innovatie naar onze fysieke producten te brengen, en we kijken ernaar uit om samen te werken om de magie van Coca-Cola uit te breiden naar de snel groeiende virtuele wereld met immersieve designervaringen."    

"Of je nu een gameontwikkelaar, architect of auto-ontwerper bent, de consument van vandaag verwacht echt immersieve interactieve ervaringen," zegt Marc Petit, Vice President, Unreal Engine Ecosystem bij Epic Games. "Samen met Adobe ontwikkelen we nieuwe tools die makers in staat stellen realtime 3D-ervaringen te bouwen die de grenzen van fotorealistische immersie verleggen."  

"Bij NASCAR streven we ernaar onze fans de ultieme ervaring te bieden, of ze nu op het circuit zijn, thuis kijken of zich met ons bezighouden in de virtuele wereld", aldus Wyatt Hicks, Managing Director NASCAR Digital Media. "We zijn enthousiast over de samenwerking met Adobe om immersieve fan ervaringen te blijven leveren op alle platforms."    

"NVIDIA werkt in de voorste gelederen aan de ontwikkeling van basistechnologieën waarmee ondernemingen, ontwikkelaars en artiesten virtuele werelden kunnen creëren en met elkaar in contact kunnen komen. De samenwerking met Adobe om open, gemeenschappelijke 3D-standaarden zoals Universal Scene Description te promoten, zal onze ontwerp- en engineeringteams in staat stellen om 3D-activa in virtuele werelden te brengen", zegt Richard Kerris, Vice President van het Omniverse-ontwikkelingsplatform bij NVIDIA.  

Metaverse draaiboek 
Tijdens Adobe Summit onthulde Adobe een "Metaverse-Ready Playbook"  om bedrijven en merken in staat te stellen zich aan te passen aan de nieuwe eisen van ontwerpen in 3D en immersive omgevingen om marketingproductie, productontwerp en meer te stroomlijnen. Het playbook bevat ook nieuwe inzichten in het ecosysteem van partners om merken snel klaar te stomen voor de metaverse

Adobe geeft voorproefje van nieuwe immersive innovaties

Later dit jaar zal Adobe zijn 3D-mogelijkheden in Adobe's Substance 3D Collectin, die momenteel Substance 3D Stager, Painter, Sampler, Designer en 3D Asset Library omvat, uitbreiden met een volledig nieuwe Substance 3D Modeler-app, waardoor de collectie de enige end-to-end oplossing voor 3D-visuals en -ervaringen wordt. Adobe's 3D- tools worden op grote schaal gebruikt in top immersieve games en entertainmentervaringen, waaronder Fortnite, Halo, Dune en The Mandalorian. 

Adobe zal ook zijn 3D-inhoud, -effecten en -mogelijkheden blijven integreren in Creative Cloud-toepassingen, voortbouwend op recent uitgebrachte integraties met Illustrator en After Effects. Bovendien biedt Adobe een toonaangevende tool voor het creëren van ervaringen in augmented reality, Adobe Aero. 

Tijdens "Sneaks" op Adobe Summit gaf Adobe een voorproefje van geavanceerde immersieve tools uit Adobe's onderzoekslaboratoria, waaronder tools die bedrijven in staat stellen e-commerce ervaringen naar de metaverse en andere virtuele, digitale ervaringen te brengen. Adobe zal een preview geven van augmented reality (AR) shopping mogelijkheden die marketeers in staat stellen AR markers in te bedden in digitale afbeeldingen op hun websites. Klanten kunnen online een foto van een product nemen en automatisch de exacte grootte en pasvorm ervan in hun huis gerenderd zien – zo smelt de virtuele en fysieke wereld samen. 

Voor meer informatie over Adobe's metaverse-gerelateerde initiatieven, bezoek: www.adobe.com/metaverse

Bekijk de webcast van Best of Adobe Summit vanuit Capital C in Amsterdam. Met de highlights van de cases, innovaties en sneaks die in maart 2022 tijdens Adobe’s Summit – ‘s werelds grootste CX event – gelanceerd zijn

Best of Adobe Summit